Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Mutualizm fakultatywny
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz znaczenie mutualizmu fakultatywnego w ekosystemie.
Rozróżnisz mutualizm fakultatywny i obligatoryjny.
Podasz przykłady organizmów, które żyją ze sobą w warunkach wzajemnej zależności mutualizmu fakultatywnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
gwiazda pytań;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętny/wybrany uczeń pozyskuje samodzielnie informacje dotyczące przykładu mutualizmu fakultatywnego, który nie został omówiony w e‑materiale, i przygotowuje na ten temat krótką prezentację.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytania zawartego we wprowadzeniu: „Na czym polega mutualizm fakultatywny?”.
Faza realizacyjna:
Prezentacja. Część właściwa lekcji zaczyna się od zaprezentowania przez wybranego ucznia efektów jego pracy w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującemu oraz uzupełniają informacje.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy (ilustracja z poprawnymi, przykładowymi pytaniami została zamieszczona w materiałach pomocniczych).
Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Następnie odczytują polecenie nr 1 („Na podstawie przykładów z grafiki interaktywnej wyjaśnij, dlaczego zoogamia i zoochoria są przykładami zależności określanej jako mutualizm fakultatywny”.)
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2: „Po przeanalizowaniu grafiki interaktywnej rozstrzygnij, czy zapylanie rośliny owadożernej, np. muchołówki (Dionaea muscipula), przez owady jest przykładem entomogamii i jednocześnie nie jest zależnością nieantagonistyczną”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach skonstruowali tabelę porównującą mutualizm fakultatywny i obligatoryjny. Grupy prezentują wykonane przez siebie tabele.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.