Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Kim właściwie była ta piękna pani...?Madame Antoniego Libery

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
44) Antoni Libera, Madame;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omówi złożoność motywacji Madame;

  • określi sposób kreacji postaci Madame w powieści;

  • przeanalizuje wpływ wydarzeń z dzieciństwa bohaterki na jej osobowość.;

  • przeanalizuje wybrane fragmenty Madame, dokonując moralnej oceny decyzji i działań tytułowej bohaterki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • debata Oksfordzka;

  • rozmowa kierowana;

  • linia chronologiczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji - kreacji obrazu Madame przez bohatera powieści jako sposobu stworzenia postaci literackiej w utworze Antoniego Libery. Następnie wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odczytuje fragment „Metamorfoz” Owidiusza:
    „Król Cypru” Pigmalion (…) żył samotnie, długo nie dzieląc łoża z żadną niewiastą. Tymczasem wyrzeźbił z niezwykłym kunsztem w białej kości słoniowej postać nadludzką pięknej kobiety i zakochał się w swoim dziele. Tak bardzo przypominała prawdziwą dziewczynę, że można by myśleć, że jest żywa i pragnie się poruszać (…). Do tego stopnia sztuka zdołała ukryć sztukę.
    Pigmalion podziwiał ją i zapłonął gwałtowną miłością do tej postaci ułudy. Często dotykał swego dzieła, by sprawdzić, czy jest to ciało, czy kość słoniowa. Całował ją i łudził się, że ona odwzajemniała mu pocałunki, mówił do niej, obejmował ją (…). Raz zwracał się do niej z pieszczotliwymi słowami, kiedy indziej przynosił jej podarunki miłe dziewczętom: muszle, toczone kamyki, małe ptaszki, różnokolorowe kwiaty, lilie, kolorowe piłki i bursztyny, które Heliady kroplami sączyły ze swoich drzew. Przystrajał ją w suknie, na palce wsuwał pierścionki ze szlachetnymi kamieniami, szyję ozdobił długimi naszyjnikami, w uszach umieszczał perły, na piersiach zawieszał łańcuszki (…). Kładł ją na łożu przykrytym narzutą w kolorze tyryjskiej purpury, nazywał ją towarzyszką łoża, podsuwał jej pod głowę puchowe poduszki i układał, jakby mogła to czuć.”
    Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, ks. 10, w. 243 i nast. (s. 301–303), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1996
    Następnie prosi uczniów o komentarz. Zadaje pytanie: Dlaczego został przywołany mit o Pigmalionie i Galatei? Ważne jest, aby uczniowie doszli do wniosku, że bohater powieści kreuje specyficzny posąg kobiety daleki od obiektywnej prawdy. Zakochany bohater ulega autohipnozie, snuje fantasmagorie, stwarza mity, roztacza niezwykłą atmosferę wokół adorowanej kobiety. Uczniowie tworzą linię chronologiczną, która będzie zapisem informacji o Madame odkrywanych stopniowo przez bohatera. Na linii powinny się znaleźć wydarzenia, cytaty, aluzje literackie związane z postacią nauczycielki. Ważne jest, aby zapisać najważniejsze wydarzenia poczynając od tajemniczego pojawienia się w szkole po nagłe zniknięcie. Niech uczniowie spojrzą na te wydarzenia oczami wszechwiedzącego narratora i zakochanego bohatera.
    Wnioski:
    Wiedzę o Madame zdobywamy w wyniku śledzenia jej i intryg głównego bohatera. Autor stosuje metody rodem z powieści detektywistycznej, polegającej na technice drobnych znaków, które naprowadzają bohatera i odkrywają nowe fakty. Na początku powieści niczego nie wiemy o nauczycielce, ale z biegiem czasu bohater zdobywa pomału tę wiedzę, tak, jakby wspinał się na szczyt.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowanie lekcji może przybrać formę debaty oksfordzkiej. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy Madame to bohaterka tragiczna, kobieta uwikłana w historię, która musi zrobić wszystko, aby wydostać się z matni, czy sprytna manipulatorka, skrupulatnie realizująca swój plan? Uczniowie dzielą się na dwie grupy prezentujące przeciwstawne stanowiska, chętny uczeń lub nauczyciel moderuje i podsumowuje debatę.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Wyobraź sobie, że Madame u schyłku życia postanawia napisać pamiętnik, w którym z perspektywy czasu opisuje polski epizod swojego życia. Wciel się w rolę bohaterki i stwórz fragment jej pamiętnika (200‑250 słów).

Materiały pomocnicze:

  • Piotr Szarota, Piękna Madame i ceglasty robotnik, „Zeszyty Literackie” 4/1999.

  • Krzysztof Mazowski, Zamiast recenzji 'Madame', „Relacje” 1 / 2002, 19 grudnia 2001.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.