Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

W powieści Antoniego Libery Madame kilkakrotnie pojawia się fragment poematu Friedricha Hölderlina Ren. Zapoznaj się z nim, a następnie opisz okoliczności narodzin tytułowej bohaterki oraz wskaż możliwy wpływ miejsca urodzenia na jej późniejsze losy.

Friedrich Hölderlin Ren

Jest zagadką, co z czystego poczęło się źródła.
Pieśń tylko, i to z trudem, może ją przeniknąć.
Albowiem jakim się rodzisz, takim już pozostajesz;
jakiekolwiek by były
przeszkody i wychowanie,
nic nie ma takiej mocy,
jak same narodziny
i pierwszy promień światła dla nowo narodzonego”.

cytat 6 Źródło: Friedrich Hölderlin, Ren, [w:] tegoż, Utwory zebrane, tłum. Janusz Szpotański, s. 113.
R1A4spDQgcPYI
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem powieści Antoniego Libery Madame dotyczącym wyglądu gabinetu bohaterki. Wyjaśnij, co mówi o niej to wnętrze, jaki wizerunek głównej postaci kreuje w oczach postronnego obserwatora.

Antoni Libera Madame

Nie po raz pierwszy miałem przekroczyć jego próg. Poprzednio jednak w tym wnętrzu byłem niezmiernie dawno, chyba z dwa lata wstecz, w każdym razie na pewno nie za kadencji madame. Z tamtego czasu w pamięci pozostał mi mglisty obraz błyszczących politurą ciemnych, oszklonych szafek, a w nich lub na nich - głównie - kryształowych wazonów i pucharów sportowych, a także sutej zastawy do kawy lub herbaty. Poza tym - masywne biurko z dwoma telefonami i lampą na giętkim pałąku, a wreszcie -  potężna palma, rosnąca w drewnianej donicy podobnej w kształcie do cebra.

Tym razem moim oczom - gdy otworzyłem drzwi - ukazał się inny widok, i to pod każdym względem, zarówno wystroju wnętrza, jak i jego urządzenia. Śladu palmy, kryształów i ,,wysokiego połysku”, miast tego [...] ludowe meble z naturalnego drewna o złocistym odcieniu; stół‑biurko typu „krzyżak”; smukła stojąca lampa z abażurem ze słomy; podłoga wyłożona ciemnozielonym chodnikiem; [...] lekkie regały z książkami; wreszcie, przy jednej ze ścian, coś w rodzaju kanapy czy ławy z tapicerką dla mniej więcej trzech osób, a przed nią niski stolik przykryty lnianą makatką, oraz dwa foteliki o niewysokich oparciach i drewnianych poręczach.  

Spojrzałem w stronę regałów. W znakomitej większości stały tam książki francuskie. [...] Natomiast na małej półeczce stojącej z boku kanapy leżały albumy z malarstwem i pisma ilustrowane, a na samym jej wierzchu, w ozdobnych zastawkach z drewna, pysznił się szpaler lśniących, złotawych grzbietów Plejady… Apollinaire, Baudelaire, Corneille, Molière, Racine - prawie cała klasyka w porządku alfabetycznym.

cytat 7 Źródło: Antoni Libera, Madame, s. 246–247.
RHvxV6DjzBnOE
(Uzupełnij).
RtAGMHh9A4KoI11
Ćwiczenie 3
Wybierz spośród podanych te cechy Madame, które stanowią podstawę autokreacji bohaterki oraz wywierania wpływu na obserwatora. Możliwe odpowiedzi: 1. szczerość, 2. indywidualizm, 3. powściągliwość, 4. małostkowość, 5. małomówność, 6. alienacja, 7. megalomania, 8. egotyzm, 9. egzaltacja
11
Ćwiczenie 4

Czytelnik widzi Madame oczami zakochanego bohatera‑narratora. Zapoznaj się z poniższymi fragmentami powieści, a następnie wyjaśnij, co obiektywnie mówią one bohaterce.

Antoni Libera Madame

– Mówisz, jakbyś sam nie był Polakiem – rzekł których z „romantyków”.
– Bo nie jest – burknął inny. – Goltz to nie jest polskie nazwis…
– Dość! – krzyknęła madame. – Nie życzę sobie dłużej tego słuchać! Macie w tej chwili przestać!

Rożek nie mógł jednak zostawić komuś ostatniego słowa.

– To, czy jestem Polakiem, to się dopiero okaże. Jeśli dokonam, czegoś, a zwłaszcza zdobędę rozgłos, to będę arcy‑Polakiem. Będą mnie nosić na rękach! A wy się będziecie chwalić, że byłem z wami w klasie. [...] Najlepsi albo są obcy, albo zwiewają stąd.

Po tych słowach stało się coś niezwykłego. Madame energicznym krokiem zbliżyła się do Rożka i powiedziała po polsku:

– Jeszcze słowo i usunę cię z klasy! – Zaległa grobowa cisza. – Wstań jak do ciebie mówię! – huknęła jeszcze głośniej.

Rożek podniósł się w ławce. Był wyraźnie stropiony. 

– Po lekcjach, o czternastej, stawisz się w gabinecie. A teraz ostrzegam cię: jeżeli od tej chwili odezwiesz się nie pytany lub przeszkodzisz mi w lekcji, napytasz sobie biedy i będziesz gorzko żałował. Ze mną nikt jeszcze nie wygrał, zapamiętaj to sobie.

cytat 8 Źródło: Antoni Libera, Madame, s. 98.
R1Gf2Ckf1ilJN
(Uzupełnij).
Antoni Libera Madame

- I poszła pani w końcu na tę wystawę Picassa? - oddałem natychmiast wet za wet, z nieporuszoną twarzą.
- „W końcu”? Dlaczego „w końcu”? Byłam na samym początku.
- A powiedziała pani…
- Co powiedziałam? - przerwała.
- „Je n’y suis allée”;. 
- I powiedziałam prawdę.
- Jak to należy rozumieć?
- Że byłam na otwarciu, lecz nie widziałam obrazów. A przecież, jak rozumiem, o to ci tylko chodziło. 
[...]
- Jak można być na otwarciu i nie oglądać obrazów?
- A cóż w tym nadzwyczajnego? - wzruszyła ramionami. - To nawet naturalne. Pożyjesz, przekonasz się.
- To po co w ogóle chodzić?
- Bywają różne powody.”.

cytat 9 Źródło: Antoni Libera, Madame, s. 331–332.
R1M50GBkV1rrZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Dla Madame cel uświęca środki. Wyjaśnij, dlaczego wskazane wydarzenia i działania bohaterki można uznać za moralnie dwuznaczne.

R1FBioRVLwBnK
Wydarzenie 1 zarekwirowanie zeszytu, w którym znajdowało się wypracowanie bohatera-narratora (Uzupełnij). Wydarzenie 2 objęcie posady dyrektorki liceum (Uzupełnij). Wydarzenie 3 związek z wpływowym Francuzem (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak oceniasz Madame. Czy jest to bohaterka tragiczna, kobieta uwikłana w historię, która musi zrobić wszystko, aby wydostać się z matni, czy sprytna manipulatorka, skrupulatnie realizująca swój plan? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RihvYYEGajNvK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się poniższym obrazom. Wybierz ten, który w twojej opinii najlepiej oddaje osobowość Madame. Uzasadnij swój wybór, formułując dwa argumenty, w których odniesiesz się do konkretnych wydarzeń z powieści.

Zapoznaj się z opisami poniższych obrazów. Wybierz ten obraz, który w twojej opinii najlepiej oddaje osobowość Madame. Uzasadnij swój wybór, formułując dwa argumenty, w których odniesiesz się do konkretnych wydarzeń z powieści.

ReCANodsWiivG
Caspar David Friedrich, Kobieta na tle zachodzącego słońca, 1818
Źródło: domena publiczna.
R1d4Fxt1ngCCU
Amadeo Modigliani, Jeanne Hébuterne w kapeluszu i z naszyjnikiem, 1917
Źródło: licencja: CC 0 1.0.
RzgqbMLJ9bks6
Edward Hopper, Chop Suey, 1929
Źródło: domena publiczna.
RbrHVCDLVsZQg
Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894
Źródło: domena publiczna.
RJ2ngAzLtwJ5B
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W powieści Antoniego Libery Madame jest porównywana do Królowej Śniegu bądź Hipolity. Wskaż dwie inne bohaterki literackie, które zostały obdarzone podobnymi cechami. Uzasadnij swój wybór.

RwT4DWRyc9MLz
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyobraź sobie, że Madame u schyłku życia postanawia napisać pamiętnik, w którym z perspektywy czasu opisuje polski epizod swojego życia. Wciel się w rolę bohaterki i stwórz fragment jej pamiętnika (200‑250 słów).