Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Określanie rodzaju trójkąta z wykorzystaniem twierdzenia cosinusów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna twierdzenie cosinusów
potrafi wnioskować o rodzaju trójkąta na podstawie twierdzenia cosinusów
zna pojęcie i stosuje kryteria pozwalające zbadać, czy trójkąt jest ostrokątny, prostokątny, czy rozwartokątny
przeprowadza dowody geometryczne, w których bada czy trójkąt jest ostrokątny, prostokątny, czy rozwartokątny lub wykorzystuje ten fakt
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenie Pitagorasa oraz definicji funkcji cosinus oraz jej własności.
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie trójkąta ostrokątnego i rozstrzygnięcie, czy długości , i boków tego trójkąta spełniają równość . Po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi prosi uczniów o uzasadnienie swojego wyniku. Podobne ćwiczenie uczniowie wykonują w przypadku trójkąta rozwartokątnego.
Po wykonaniu ćwiczeń wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o uruchomienie apletu geogebry z e–podręcznika przy tym temacie.
Uczniowie w grupach, przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela, odkrywają jakie jest kryterium pozwalające zbadać, czy trójkąt jest ostrokątny, prostokątny, czy rozwartokątny. Formułują to kryterium w postaci twierdzenia.
Nauczyciel przedstawia dowód sformułowanego twierdzenia, a jeśli to możliwe, to dowód ten przedstawiają uczniowie.
Następnie nauczyciel omawia przykłady zastosowania poznanego twierdzenia.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Obliczanie długości boków i miar kątów w trójkącie z wykorzystaniem twierdzenia cosinusów
Obliczenie geometryczne z wykorzystaniem twierdzenie cosinusów
Wskazówki metodyczne:
Realizację tego tematu można przeprowadzić inaczej, a mianowicie poprosić uczniów, aby na tę lekcję powtórzyli sobie twierdzenie cosinusów oraz samodzielnie w domu, wykorzystując aplet geogebry ze strony e‑podręcznika dołączony do tego tematu, spróbowali sformułować kryterium pozwalające wnioskować o rodzaju trójkąta.