Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Komizm sytuacyjny w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
uzasadni zastosowanie komizmu w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią;
dokona analizy wybranych fragmentów Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią;
zinterpretuje wybrane fragmenty Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią, dostrzegając w nich komizm sytuacyjny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli w domu fragment filmu Siódma pieczęć Ingmara Bergmana (rozgrywka szachowa Antoniusa Blocka ze Śmiercią).
Faza wprowadzająca:
Chętna osoba odczytuje na głos fragment Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”, a następnie nauczyciel zadaje pytanie: Jakie widzicie podobieństwa, a jakie różnice w przedstawieniu śmierci w utworach średniowiecznych i we fragmencie filmu? Uczniowie dzielą się refleksjami, a nauczyciel podkreśla, że filmowa rozgrywka ze śmiercią jest przykładem wykorzystania toposu kulturowego.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje informacje na temat rodzajów komizmu.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie trzech poleceń. Młodzież może je zrealizować w parach.
- Wypiszcie przykłady z tekstu będące ilustracją komizmu sytuacyjnego.
- Wyjaśnijcie, na czym polega komizm krytyczny w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią.
- Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że zastosowany komizm ma na celu osłabienie lęku przez śmiercią? Uzasadnijcie swoje zdanie.Praca z multimedium. Cała klasa zapoznaje się z treścią multimedium i wykonuje w parach polecenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej. Polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli” uczniowie wykonują indywidualnie. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i pyta uczniów, co zapamiętali z lekcji. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jakie wyróżniamy typy komizmu?
- Który typ komizmu został zastosowany w utworze Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią?
Praca domowa:
Odszukaj utwór literacki lub filmowy, w którym ukazana jest rozgrywka ze śmiercią. Zrecenzuj to dzieło.
Napisz krótki tekst, w którym odpowiesz na pytanie: W jaki sposób komizm przejawia się w zachowaniu Śmierci?
Materiały pomocnicze:
Marek Żukow Karczewski, Taniec śmierci (Dance macabre), „Życie Literackie” 1989/43.
T. Wojczak, Dialog mistrza Polikarpa ze Śmiercią a średniowieczna kultura ludowa. Symbolika utworu i jej percepcja, [w:] Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią, pod red. A. Dąbrówki i P. Stępnia, Warszawa 2014, s. 113‑123.
Wskazówki metodyczne
Multimedium bazowe można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji.