Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy świat potrzebuje człowieka? Interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej Widok z ziarnkiem piasku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zinterpretuje symbolikę ziarnka piasku z utworu Widok z ziarnkiem piasku Wisławy Szymborskiej;
omówi rolę zmysłów na podstawie utworu Szymborskiej.
przeanalizuje ukazane w wierszu Szymborskiej związki między światem i człowiekiem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: związki między światem a człowiekiem. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba przedstawia swoje pierwsze odczucia związane z wierszem Wisławy Szymborskiej Widok z ziarnkiem piasku.
Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza oba nagrania zamieszczone w sekcji multimedialnej. Następnie uczniowie w parach wyjaśniają, jaka jest rola zmysłów w świecie przedstawionym w wierszu oraz omawiają rozważanie poetki na temat tego, co człowiek wnosi do świata przez swoje istnienie.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jaka jest symbolika ziarnka piasku z utworu Widok z ziarnkiem piasku Wisławy Szymborskiej?
- Jaką rolę pełnią zmysły w utworze Szymborskiej?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 9 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
https://fundacjaherberta.com/zbigniew‑herbert/tworczosc/poeta‑w-oczach‑poetow/o‑wierszu‑kamyk‑2/
Stanisław Balbus, Wisława Szymborska – o antropocentryzmie bez przesady, „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ” 3 (29) 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.