Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Upadek dynastii Karolingów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, co stało się z imperium Karola Wielkiego po jego śmierci.
wskazuje na mapie podział imperium Karola Wielkiego.
ocenia, w jaki sposób upadek dynastii karolińskiej wpłynął na znaczenie instytucji cesarstwa.
wyjaśnia, kim byli Normanowie i jaką rolę odegrali w zmianie układu sił ówczesnej Europy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie, w jaki sposób powstało imperium Karola Wielkiego i jaki był jego zakres terytorialny.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć oraz celów. Omawia planowany przebieg lekcji.
Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Prosi wybraną osobę o przypomnienie, w jaki sposób powstało imperium Karola Wielkiego i w jaki sposób władca ten dbał o utrzymanie jedności podległych ziem i zamieszkujących je ludów (reformy administracyjne i gospodarcze, ożywienie kulturalne, uniwersalistyczna idea cesarstwa). W razie konieczności uzupełnia wypowiedź uczniowską.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do sześciu i dzieli ich na grupy zgodnie z ustaloną numeracją. Każdy z zespołów opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Zmierzch Karolingów;
Grupa 2 i 5 - Traktat w Verdun;
Grupa 3 i 6 - Stracone szanse na zjednoczenie.
Oprócz tego wszystkie grupy zapoznają się także z akapitem dotyczącym najazdów Normanów. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 3 - „Porównaj sytuację polityczną państwa wschodniofrankijskiego i zachodniofrankijskiego”. Następnie prosi uczniów, aby w dotychczasowych grupach opracowali odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 4.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 1 i 3 z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 2, a następnie 5, które uczniowie wykonują w parach – analizują mapy i przygotowują odpowiedzi. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Prowadzący omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, wskazuje jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Zapoznaj się z prezentacją w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niej polecenia.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 7 z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Einhard, Życie Karola Wielkiego, tłum. J. Parandowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1950.
Faber G., Merowingowie i Karolingowie, Warszawa 1994.
Michałowski R., Historia Powszechna. Średniowiecze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Wczesne średniowiecze. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 4. oprac. J. Włodarczyk, Warszawa 1960.
Wskazówki metodyczne:
Materiały z sekcji „Mapa interaktywna” mogą posłużyć podczas lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Uczniowie mogą również zapoznać się przed zajęciami z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz prezentacją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.