Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Przystosowania organizmów do relacji nieantagonistycznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zanalizujesz oddziaływania nieantagonistyczne między różnymi organizmami.
Omówisz przystosowania organizmów w symbiozie (mutualizmie obligatoryjnym).
Scharakteryzujesz przystosowania organizmów w protokooperacji (mutualizmie fakultatywnym).
Przedstawisz przystosowania organizmów w komensalizmie.
Wykażesz związek między przystosowaniem a zwiększeniem korzyści uzyskiwanych z danej interakcji.
Wyjaśnisz znaczenie zależności nieantagonistycznych w ekosystemie i podasz ich przykłady.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
metoda kuli śniegowej;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
– Czym cechuje się mutualizm obligatoryjny, a czym fakultatywny?
– Czym różni się mutualizm od komensalizmu?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj” i zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 1 („Przyporządkuj rodzaje oddziaływań nieantagonistycznych do gatunków przedstawionych na grafikach”).
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, wykonując następujące polecenia:
– Wymień różnice pomiędzy komensalizmem, symbiozą i protokooperacją.
– Omów strategię relacji nieantagonistycznych pomiędzy wybranymi gatunkami.
– Wyjaśnij, jak organizmy przystosowały się do wzajemnego protekcjonistycznego współżycia.
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na polecenia;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) na koniec uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 (odnoszące się do tekstu źródłowego) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście podsumowuje omówione zagadnienia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz od 5 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Grafika interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.