Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Jak zwalczać katar?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
3. Odporność. Uczeń:
1) rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
2) Odporność. Uczeń:
a) rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest katar.

  • Określisz rodzaje i przyczyny kataru.

  • Omówisz sposoby leczenia kataru.

  • Podasz przykłady profilaktyki chorób układu oddechowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • gra dydaktyczna;

  • mapa myśli;

  • metoda przypadków.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Czym jest katar?
    – Czym może być spowodowany?
    – Czy można go wyleczyć, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”, a następnie w grupach czteroosobowych opracowują mapy myśli, zawierające informacje na temat rodzajów i przyczyn kataru, sposobów jego leczenia oraz przykłady profilaktyki chorób układu oddechowego.

  2. Praca w grupach – karty kołowe pacjenta. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje kartę kołową pacjenta (zob. materiały pomocnicze – zał. 1) i losuje jeden z przypadków kataru, którego objawy ma za zadanie opisać na karcie w odpowiedniej ćwiartce (zob. materiały pomocnicze – zał. 2). Po opisaniu objawów u wylosowanego pacjenta grupy przekazują koło innej grupie (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara), która ma za zadanie udzielić odpowiedzi w pozostałych ćwiartkach. Następnie grupy kolejno omawiają swoje karty kołowe.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać działania skuteczne w leczeniu pacjentów z katarem wywołanym przez wirusy), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RBOnh50lcU4na

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Karta kołowa pacjenta do uzupełnienia.
Plik PDF o rozmiarze 67.66 KB w języku polskim
R1ERLYw00Pcov

Pobierz załącznik

Załącznik 2. Przypadki kataru do opisania w karcie pacjenta.
Plik PDF o rozmiarze 82.40 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • Grę edukacyjną można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.