Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Jak zwalczać katar?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest katar.
Określisz rodzaje i przyczyny kataru.
Omówisz sposoby leczenia kataru.
Podasz przykłady profilaktyki chorób układu oddechowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
mapa myśli;
metoda przypadków.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest katar?
– Czym może być spowodowany?
– Czy można go wyleczyć, a jeśli tak, to w jaki sposób?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”, a następnie w grupach czteroosobowych opracowują mapy myśli, zawierające informacje na temat rodzajów i przyczyn kataru, sposobów jego leczenia oraz przykłady profilaktyki chorób układu oddechowego.
Praca w grupach – karty kołowe pacjenta. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje kartę kołową pacjenta (zob. materiały pomocnicze – zał. 1) i losuje jeden z przypadków kataru, którego objawy ma za zadanie opisać na karcie w odpowiedniej ćwiartce (zob. materiały pomocnicze – zał. 2). Po opisaniu objawów u wylosowanego pacjenta grupy przekazują koło innej grupie (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara), która ma za zadanie udzielić odpowiedzi w pozostałych ćwiartkach. Następnie grupy kolejno omawiają swoje karty kołowe.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać działania skuteczne w leczeniu pacjentów z katarem wywołanym przez wirusy), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Grę edukacyjną można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.