Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Mniejszości narodowe – między współpracą a konfliktem. Podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy charakter.
wymienia działania rządu polskiego mające na celu równe trakowanie przedstawicieli innych narodowości i wyznań.
ocenia skuteczność tych działań wobec różnych mniejszości narodowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują związane z nim ćwiczenia. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby ją uzupełnia, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel zapowiada, że będą dyskutować na następujący temat: „Czy działania podejmowane przez polskie władze mające na celu zagwarantowanie równouprawnienia bez względu na narodowość czy wyznawaną religię odniosły skutek?”. Wyznacza czas na przygotowanie, przypomina zasady prowadzenia debaty.
Dyskusja za i przeciw. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i dyskutują. Na koniec wskazana osoba podsumowuje debatę.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania na czas, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby oraz ocenia słownie pracę klasy.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Mniejszości narodowe – między współpracą a konfliktem. Podsumowanie” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 1, 1917‑1926, Poznań 1989.
R. Żebrowski, Dzieje Żydów w Polsce : wybór tekstów źródłowych 1918‑1939, Warszawa 1993.
J. Tomickiego, Polska Odrodzona 1918‑1939 : państwo, społeczeństwo, kultura, Warszawa 1982.
Seria Historia powszechna , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.