Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Mniejszości narodowe – między współpracą a konfliktem. Podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) wyjaśnia wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania odzyskania niepodległości przez Polskę;
2) opisuje genezę i przebieg wojny polsko‑bolszewickiej oraz jej powiązanie z kwestią ukraińską i litewską;
3) ocenia z perspektywy polskiej i europejskiej polityczne i cywilizacyjne znaczenie bitwy warszawskiej;
4) charakteryzuje proces formowania się granic z Czechosłowacją i Litwą.
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) porównuje ustrój i rzeczywistość polityczną w II Rzeczypospolitej przed i po przewrocie majowym;
2) charakteryzuje dynamikę zmian na polskiej scenie politycznej w okresie międzywojennym;
3) ocenia skuteczność polskiej polityki zagranicznej w okresie międzywojennym;
4) analizuje politykę wewnętrzną władz i postawy społeczeństwa II Rzeczypospolitej wobec zagrożenia wojennego.
XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w II Rzeczypospolitej, z uwzględnieniem problemu reformy rolnej;
2) analizuje stosunki narodowościowe i religijne na obszarze II Rzeczypospolitej;
3) ocenia politykę gospodarczą i społeczną władz II Rzeczypospolitej.
4) dostrzega obecność Polonii poza granicami kraju, z uwzględnieniem roli Związku Polaków w Niemczech.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy charakter.

  • wymienia działania rządu polskiego mające na celu równe trakowanie przedstawicieli innych narodowości i wyznań.

  • ocenia skuteczność tych działań wobec różnych mniejszości narodowych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują związane z nim ćwiczenia. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby ją uzupełnia, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel zapowiada, że będą dyskutować na następujący temat: „Czy działania podejmowane przez polskie władze mające na celu zagwarantowanie równouprawnienia bez względu na narodowość czy wyznawaną religię odniosły skutek?”. Wyznacza czas na przygotowanie, przypomina zasady prowadzenia debaty.

  4. Dyskusja za i przeciw. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i dyskutują. Na koniec wskazana osoba podsumowuje debatę.

  5. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania na czas, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby oraz ocenia słownie pracę klasy.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Mniejszości narodowe – między współpracą a konfliktem. Podsumowanie” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały pomocnicze:

S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 1, 1917‑1926, Poznań 1989.

R. Żebrowski, Dzieje Żydów w Polsce : wybór tekstów źródłowych 1918‑1939, Warszawa 1993.

J. Tomickiego, Polska Odrodzona 1918‑1939 : państwo, społeczeństwo, kultura, Warszawa 1982.

Seria Historia powszechna , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.