Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Kresy historyczne i wyobrażone w Nadberezyńcach Floriana Czarnyszewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
3. Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
5. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Lektura uzupełniająca
11) Florian Czarnyszewicz, Nadberezyńcy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • wie, na czym polega mityzacja w Nadberezyńcach;

  • interpretuje wizję historii wyznawaną przez polskich bohaterów Nadberezyńców;

  • omawia Nadberezyńców jako opowiść o „raju utraconym”;

  • opisuje wpływ mitu kresowego na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat obrazów utraconych krain dzieciństwa w literaturze, filmie, reportażu i w historii mówionej (np. wspomnienia krewnych). Naprowadzając uczniów na temat lekcji, wskazuje na Kresy Wschodnie, zaznaczając, że nie jest to jedynie kraina geograficzna i historyczna, ale także kraina literacka, ponieważ właśnie literatura najbardziej przyczyniła się do ukształtowania wyobrażenia o ziemiach utraconych.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do rozmowy. Zarysowuje kontekst historyczny i tematykę powieści Nadberezyńcy.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania badające ich stan wiedzy na temat Kresów, a następnie przechodzi do sekcji „Przeczytaj”, zapowiadając rozwinięcie tematu..

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie analizują mapę myśli oraz dopisują własne propozycje dotyczące mitów kresowych, jakie można odnaleźć w Nadberezyńcach:
    Przykład:
    • bohater literacki Polak, doświadczony gospodarz, krzewiciel cywilizacji i kultury,
    • zaznaczanie wpływu i udziału Polaków w rozwijaniu miast czy wsi,
    • opis zasług i poświęcenia Polaków dla rozwoju społeczności kresowej,
    • opisy bogactwa kultury, a także prężnie funkcjonującego społeczeństwa (Smolarnia),
    • idealizacja szlacheckości np. charakterystyki wybranych postaci z gloryfikacją ich cnót oraz zasług,
    • upozowanie Kresów na „krainę mlekiem i miodem płynącą” o niezwykłym bogactwie przyrody, urodzajności ziem, obfitości plonów,
    • przywoływanie heroicznej przeszłości - interpretacja historii nacechowana emocjonalnie,
    • podkreślenie bitności i ofiarności Polaków,
    • zachowanie głębokiej wiary katolickiej,
    • podkreślanie roli religii chrześcijańskiej,
    • przedstawianie osób duchownych jako troskliwych opiekunów wspólnoty kościelnej i nieugiętych krzewicieli wiary,
    • opisy pielęgnowania tradycji narodowych.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Prezentacja multimedialna”, następnie dobierają się w pary i przystępują do wykonania poleceń 1 i 2. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi, a pozostałych uczniów o uzupełnienie. Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala ostateczne wersje odpowiedzi, zapisując je na tablicy.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2. Ćwiczenia 3, 4, 5, 6, 7, 8 uczniowie mogą wykonać indywidualnie lub w parach. Ćwiczenie 4 może także być wykonane wspólnie – uczniowie odczytują na głos kolejne fragmenty ballady, podają propozycje odpowiedzi i zapisują je na tablicy, a nauczyciel komentuje.

  4. Należy podkreślić rolę tradycji i religii w kształtowaniu mitu „Kresów”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: omówienie powieści Nadberezyńcy jako powieści historycznej i jako opowieści o „raju utraconym”, kształtującej mit „Kresów” – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

Praca domowa:

  1. Opisz wpływ mitu kresowego na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków.

Materiały pomocnicze:

  • Legenda Kresów w literaturze i malarstwie polskim XIX wieku, wykład Urszuli Król na stronach www, Muzeum Narodowego w Warszawie

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.