Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Kresy historyczne i wyobrażone w Nadberezyńcach Floriana Czarnyszewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wie, na czym polega mityzacja w Nadberezyńcach;
interpretuje wizję historii wyznawaną przez polskich bohaterów Nadberezyńców;
omawia Nadberezyńców jako opowiść o „raju utraconym”;
opisuje wpływ mitu kresowego na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat obrazów utraconych krain dzieciństwa w literaturze, filmie, reportażu i w historii mówionej (np. wspomnienia krewnych). Naprowadzając uczniów na temat lekcji, wskazuje na Kresy Wschodnie, zaznaczając, że nie jest to jedynie kraina geograficzna i historyczna, ale także kraina literacka, ponieważ właśnie literatura najbardziej przyczyniła się do ukształtowania wyobrażenia o ziemiach utraconych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do rozmowy. Zarysowuje kontekst historyczny i tematykę powieści Nadberezyńcy.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania badające ich stan wiedzy na temat Kresów, a następnie przechodzi do sekcji „Przeczytaj”, zapowiadając rozwinięcie tematu..
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie analizują mapę myśli oraz dopisują własne propozycje dotyczące mitów kresowych, jakie można odnaleźć w Nadberezyńcach:
Przykład:
• bohater literacki Polak, doświadczony gospodarz, krzewiciel cywilizacji i kultury,
• zaznaczanie wpływu i udziału Polaków w rozwijaniu miast czy wsi,
• opis zasług i poświęcenia Polaków dla rozwoju społeczności kresowej,
• opisy bogactwa kultury, a także prężnie funkcjonującego społeczeństwa (Smolarnia),
• idealizacja szlacheckości np. charakterystyki wybranych postaci z gloryfikacją ich cnót oraz zasług,
• upozowanie Kresów na „krainę mlekiem i miodem płynącą” o niezwykłym bogactwie przyrody, urodzajności ziem, obfitości plonów,
• przywoływanie heroicznej przeszłości - interpretacja historii nacechowana emocjonalnie,
• podkreślenie bitności i ofiarności Polaków,
• zachowanie głębokiej wiary katolickiej,
• podkreślanie roli religii chrześcijańskiej,
• przedstawianie osób duchownych jako troskliwych opiekunów wspólnoty kościelnej i nieugiętych krzewicieli wiary,
• opisy pielęgnowania tradycji narodowych.Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Prezentacja multimedialna”, następnie dobierają się w pary i przystępują do wykonania poleceń 1 i 2. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi, a pozostałych uczniów o uzupełnienie. Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala ostateczne wersje odpowiedzi, zapisując je na tablicy.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2. Ćwiczenia 3, 4, 5, 6, 7, 8 uczniowie mogą wykonać indywidualnie lub w parach. Ćwiczenie 4 może także być wykonane wspólnie – uczniowie odczytują na głos kolejne fragmenty ballady, podają propozycje odpowiedzi i zapisują je na tablicy, a nauczyciel komentuje.
Należy podkreślić rolę tradycji i religii w kształtowaniu mitu „Kresów”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: omówienie powieści Nadberezyńcy jako powieści historycznej i jako opowieści o „raju utraconym”, kształtującej mit „Kresów” – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Opisz wpływ mitu kresowego na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków.
Materiały pomocnicze:
Legenda Kresów w literaturze i malarstwie polskim XIX wieku, wykład Urszuli Król na stronach www, Muzeum Narodowego w Warszawie
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.