Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Formuły tablicowe – wyszukiwanie i obliczanie w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Szybko wyszukasz pierwsze wystąpienie określonej wartości.

  • Bezbłędnie zrobisz podsumowanie z więcej niż jednym warunkiem.

  • Obliczysz średnią z liczb należących do określonego przedziału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formuły tablicowe – wyszukiwanie i obliczanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Razem z przyjaciółmi chcecie zacząć pomagać w schronisku dla zwierząt. Codziennie ma je odwiedzić jedno z was. Utworzyliście listę z harmonogramem na ten miesiąc. Sprawdź, kiedy po raz pierwszy będzie twoja kolej, aby udać się do schroniska”. Chętna osoba proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.

  2. Pozostając w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie w parach zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Sprawdź, kiedy po raz pierwszy ma iść osoba, która wpisała się najmniejszą ilość razy i podaj jej imię”. Wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem z sekcji „Samouczek I”. Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 1: „Razem ze znajomymi zbieracie owoce na działce. Można tam zbierać maliny, borówki, truskawki oraz agrest. Przygotuj arkusz, który będzie się składać z trzech kolumn: owoce, imię i liczba kg. Uzupełnij tabelę danymi, wpisując w nią łączną liczbę kg konkretnych owoców zebranych przez daną osobę. Oblicz, ile łącznie kg udało ci się zebrać malin i truskawek”. Nauczyciel prosi uczniów, aby zadanie wykonali w parach. Następnie wybrana para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek II”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.