Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formuły tablicowe – wyszukiwanie i obliczanie w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Szybko wyszukasz pierwsze wystąpienie określonej wartości.
Bezbłędnie zrobisz podsumowanie z więcej niż jednym warunkiem.
Obliczysz średnią z liczb należących do określonego przedziału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formuły tablicowe – wyszukiwanie i obliczanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Razem z przyjaciółmi chcecie zacząć pomagać w schronisku dla zwierząt. Codziennie ma je odwiedzić jedno z was. Utworzyliście listę z harmonogramem na ten miesiąc. Sprawdź, kiedy po raz pierwszy będzie twoja kolej, aby udać się do schroniska”. Chętna osoba proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Pozostając w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie w parach zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Sprawdź, kiedy po raz pierwszy ma iść osoba, która wpisała się najmniejszą ilość razy i podaj jej imię”. Wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Uczniowie zapoznają się z filmem z sekcji „Samouczek I”. Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 1: „Razem ze znajomymi zbieracie owoce na działce. Można tam zbierać maliny, borówki, truskawki oraz agrest. Przygotuj arkusz, który będzie się składać z trzech kolumn: owoce, imię i liczba kg. Uzupełnij tabelę danymi, wpisując w nią łączną liczbę kg konkretnych owoców zebranych przez daną osobę. Oblicz, ile łącznie kg udało ci się zebrać malin i truskawek”. Nauczyciel prosi uczniów, aby zadanie wykonali w parach. Następnie wybrana para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek II”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.