Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Gdzie wykorzystuje się reakcje strąceniowe?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia przykłady zastosowania reakcji strącania w życiu codziennym;
wykorzystuje tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków do przewidywania strącania osadu;
zapisuje równania reakcji strącania w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej;
projektuje doświadczenie chemiczne związane z wytrącaniem osadów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
metoda Philips 66;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczne są czarno‑białe fotografie. Nauczyciel zadaje pytania: co ma wspólnego próbka krwi z reakcją strącania? Jakie jony można wytrącić w postaci osadu podczas oczyszczania wody? Czy artystyczne metody wywoływania fotografii są oparte o reakcje strącania? Dlaczego Słoneczniki van Gogha są żółte?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów – przykłady zastosowań reakcji strąceniowej.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozdaje uczniom tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków, uczniowie dobierają się w pary, a następnie o zapoznają z medium bazowym – grafiką interaktywną. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując polecenia załączone do medium. Chętni uczniowie, po wyznaczonym czasie, proponują na forum klasy swoje odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną.
Metoda Philips 66 – nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy sześcioosobowe i wyznacza sześciominutowy czas na pracę grupową, rozdaje arkusze papieru A3 i mazaki. Każda grupa pracuje nad możliwymi zastosowaniami reakcji strącania obecnie i w przyszłości. Dowolność formy przedstawienia zastosowań: opisowa, graficzna. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po upływie wyznaczonego czasu liderzy poszczególnych grup prezentują efekty pracy swoich kolegów na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Wszyscy uczniowie mogą komentować propozycje grup, dopytując o kwestie nieprecyzyjne i niezrozumiałe. Nauczyciel monitoruje przebieg dyskusji i wyjaśnia ewentualnie kwestie niezrozumiałe.
Po prezentacji rozwiązań i dyskusji na forum klasy, każda grupa ponownie podejmuje pracę, w celu udoskonalenia propozycji, pomysłów korzystając z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po upływie kolejnych sześciu minut następuje ponowna prezentacja pomysłów na forum.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczycłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie nr 1 w części przeczytaj e‑materiału. Zadanie dotyczy sporządzenia mapy myśli, w której przedstawią najważniejsze zastosowania reakcji strącania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji, przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Gdzie mają zastosowanie reakcje strąceniowe? Na czym polega sedymentacja? Przedstaw za pomocą równań reakcji chemicznych przykłady strącania jonów ołowiu i rtęci w przemyśle. Jaki odczynnik nazywamy selektywnym?
Nauczyciel do pracy grupowej przygotowuje:
arkusze papieru A3;
mazaki;
glutaki.