Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Styl homerycki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje cechy stylu homeryckiego,
wyjaśnia, czy istnieje związek między stałymi epitetami a sytuacją fabularną, w jakiej zostały one użyte w Iliadzie,
zestawia różne przykłady porównań homeryckich, aby określić zasady kompozycyjne zastosowane w tych porównaniach,
dokonuje analizy inwokacji otwierającej Iliadę, aby wyjaśnić, jaki dobór środków stylistycznych zadecydował o obecności patosu w tym fragmencie utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania utworów w e‑materiale: z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi uczestników zajęć o przypomnienie najważniejszych informacji na temat Homera i jego dzieł. Następnie pyta, jak rozumieją pojęcie stylu autorskiego; jakie najważniejsze cechy charakteryzują styl autora Iliady? Uczniowie odpowiadają swobodnie na podstawie informacji z bloku tekstowego. Jedna osoba notuje na tablicy cechy stylu homeryckiego w formie mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla grę edukacyjną. Wskazane osoby odczytują pytania i proponują poprawne odpowiedzi. Pozostali uczestnicy zajęć mogą podpowiadać lub dawać wskazówki.
Później nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 3 grupy, każda z nich będzie rozwiązywała inne zadania z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1: 2 i 4; gr. 2: 3 i 6; gr. 3: 4 i 7. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi. Odczytują także fragment z Iliady lub Odysei, który ilustruje omawianą przez nich cechę stylu homeryckiego.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, w tych samych grupach, opracowują konspekt wypowiedzi, której temat podano w ćw. 8 w sekcji „Sprawdź się”. W pierwszej kolejności decydują, na jakim problemie mógłby się skupiać tekst o charakterze patetycznym. Przedstawiają swoje propozycje, a nauczyciel i pozostali uczniowie dyskutują na temat trafności wyboru tematu. Następnie uczniowie redagują konspekt pracy.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Napisz liczący nie mniej niż 200 słów tekst o charakterze patetycznym, w którym zastosujesz co najmniej trzy cechy typowe dla stylu homeryckiego.
Materiały pomocnicze:
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.