Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Temat: Jak zbudowana jest cząsteczka benzenu?
Autor: Wioleta Kopek‑Putała
Przedmiot: chemia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory Uczeń:
7) opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów; wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory Uczeń:
9) opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów; wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia rozwój poglądów na temat ogólnej budowy cząsteczki benzenu;
opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów;
wymienia nazwy węglowodorów będących homologami benzenu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
IBSE.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
praca z e‑materiałem;
praca z modelami.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
karty z nazwą lub wzorem sumarycznym;
modele atomów i wiązań węglowodorów.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel stawia na stół pierścionek oraz odczynnik benzen (lub jego zdjęcie) jako inspirację do dyskusji na temat węglowodorów aromatycznych. Następnie zadaje pytanie: dlaczego pierścionek (obrączka) chemikowi kojarzy się z benzenem?
Prowadzący przedstawia temat oraz wspólnie z uczniami formułuje cele lekcji.
Nauczyciel sprawdza wiedzę wyjściową uczniów na temat hybrydyzacji i węglowodorów. Uczniowie losują z zestawu dwie karty, na których są umieszczone odpowiedzi. Zadaniem uczniów jest ułożyć pytania do tych odpowiedzi.
Przykładowe zdania:
Węglowodory nasycone ulegają reakcji polimeryzacji.
Cykloalkany posiadają wzór ogólny .
Hybrydyzacja jest to tworzenie bardziej korzystnych energetycznie orbitali, poprzez wymieszanie się orbitali atomowych.
W węglowodorach mogą występować wiązanie pojedyncze (alkany), wiązanie podwójne (alkeny), wiązanie potrójne (alkiny).
Atomy węgla w węglowodorach mogą łączyć się bezpośrednio ze sobą, tworząc łańcuchy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, przy pomocy uczniów, przypomina charakterystykę i podział węglowodorów z uwzględnieniem benzenu.
Następnie poleca uczniom zbudować model benzenu z przygotowanych pomocy (zestaw modeli atomów węgla wodoru i wiązań).
Uczniowie otrzymują lub losują polecenie zbudowania innego modelu określonego węglowodoru. Każdy uczeń buduje swoje modele kulkowe, a następnie kontroluje poprawność konstrukcji ucznia siedzącego w najbliższym sąsiedztwie.
Uczniowie w parach wymyślają, jak można przedstawić zdelokalizowane elektrony na modelach. O swoich rozwiązaniach dyskutują na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje budowę benzenu.
Uczniowie z wykonanych modeli układają szereg homologiczny i tworzą e‑poster obrazujący szereg homologiczny węglowodorów aromatycznych.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując cztery ćwiczenia załączone do e‑materiału.
Praca domowa:
Uczniowie mają napisać, jakie są kolejne człony omawianego szeregu homologicznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium można zastosować podczas lekcji powtórzeniowej oraz do innych tematów dotyczących benzenu.
Materiały pomocnicze:
kartki papieru;
długopisy;
ołówki;
gumki;
aparat fotograficzny.