Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie równań kwadratowych z wykorzystaniem „delty”
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje równania posiadające dwa rozwiązania, jedno rozwiązanie lub równanie sprzeczne
rozwiązuje równania kwadratowe
dobiera model do określonej sytuacji problemowej, wybierając najkorzystniejszy sposób rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadków
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają podstawowe pojęcia związane z równaniami kwadratowymi (aby w dalszej części lekcji określić rodzaje równań ze względu na liczbę rozwiązań).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyświetla film samouczek i czyta treść polecenia 1.
Uczniowie w parach analizują przykłady pokazujące sposoby rozwiązywania równań kwadratowych z wykorzystaniem „delty”.
Po omówieniu przykładów w parach nauczyciel sprawdza zrozumienie sposobów rozwiązania przykładów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach rozwiązali polecenie 2.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem konsultują poprawność wykonania poleceń umieszczonych pod filmem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, których nie rozwiązali na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji pokazującej sposoby rozwiązania własnych przykładów równań kwadratowych.