Dla nauczyciela
Autor: Monika Dudek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza zbiór rozwiązań nierówności wymiernych;
formułuje stosowne założenia;
rozwiązuje nierówności wymierne metodą nierówności równoważnych;
rozwiązuje złożone nierówności wymierne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją dołączoną do materiału.
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sposoby rozwiązania nierówności wymiernych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione twierdzenie, przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenie nr 3,5,8 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Wytypowane grupy prezentują swoje rozwiązania na tablicy. Nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie realizują indywidualnie kolejne ćwiczenia 1- 4 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności wymiernychRozwiązywanie nierówności wymiernych
Nierówności wielomianoweNierówności wielomianowe
Wskazówki metodyczne:
Fragment animacji można wykorzystać na lekcji jako wprowadzenie do tematu lekcji.
Animacja może być też pomocna na lekcji pokazującej zastosowania nierówności wielomianowych.