Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zastosujesz wzór na iloczyn potęg o tych samych podstawach.
Zastosujesz wzór na iloraz potęg o tych samych podstawach.
Zastosujesz wzór na potęgę potęgi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Animacja” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu w temacie: „Mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach”.
Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1 „Obejrzyj animację o mnożeniu i dzieleniu potęg o tych samych podstawach, a następnie rozwiąż polecenie.” z sekcji „Animacja” i zawartym w niej materiałem.
Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania , omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 3‑5, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Iloczyn i iloraz potęg o takich samych wykładnikachIloczyn i iloraz potęg o takich samych wykładnikach
Działania na potęgach o wykładniku naturalnymDziałania na potęgach o wykładniku naturalnym
Działania na potęgachDziałania na potęgach
Działania na potęgach cz. IIDziałania na potęgach cz. II
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach”.