Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Trójkąt miłosny w Giaurze George’a Gordona Byrona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przenalizuje specyfikę trójkąta miłosnego przedstawionego w Giaurze;
scharakteryzuje postacie występujące w utworze, wskaże podobieństwa i różnice między nimi;
pozna dzieła malarskie, które swoją tematyką i klimatem nawiązują do poruszanych w lekturze motywów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wszystkimi fragmentami lektury Giaur zamieszczonymi w lekcji: Trójkąt miłosny w Giaurze George’a Gordona Byrona.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Pyta uczniów o wrażenia po przeczytaniu fragmentów lektury Giaur. Uczniowie wypowiadają się na ten temat. Określają, czy lektura im się podobała czy nie i dlaczego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z informacji z sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie nr 1 z sekcji audiobook. Na tej podstawie uczniowie w parach charakteryzują Giaura i Hassana, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa pomiędzy bohaterami.
Nauczyciel odtwarza nagranie nr 2 przedstawiające Leilę. Uczniowie indywidualnie opisują, w jaki sposób została ukazana kochanka Giaura. Mogą to zrobić w formie mapy myśli.
Nauczyciel robi krótki wstęp do pracy z kolejną sekcja:
Na portret bohatera bajronicznego składają się nie tylko jego wewnętrzne przeżycia, ale również orientalna sceneria. W galerii zamieszczono obrazy, które powstały w okresie romantyzmu lub tematycznie wiążą się z utworem Giaur. Reprodukcje ujawniają liczne motywy, które towarzyszą kreacji bohatera bajronicznego i tym samym tworzą jego pełen wizerunek.
Następnie wspólnie z uczniami analizuje zamieszczone w tej części lekcji dzieła.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły. Każda grupa tworzy na dużym arkuszu papieru mapę myśli. Wypisuje na niej motywy wspólne dla dzieł plastycznych i utworu George’a Byrona. Każdy temat ma być opisany krótko i z przykładami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach wykonują ćw. 1 i 2 z sekcji „Galeria interaktywna”. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z galerią obrazów i wybierz spośród nich ten, który dzięki podjętej przez artystę tematyce, oddanemu za pomocą środków malarskich nastrojowi bądź wyrażonej ekspresji mógłby stać się ilustracją jednego z omawianych podczas lekcji fragmentów Giaura Byrona. Podaj argumenty przemawiające za twoją decyzją.
Materiały pomocnicze:
Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t. 1, PWN, Warszawa 1997.
Witkowska Alina, Literatura romantyzmu, PWN, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.