Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Na portret bohatera bajronicznego składają się nie tylko jego wewnętrzne przeżycia, ale również orientalna sceneria. W galerii zamieszczono obrazy, które powstały w okresie romantyzmu lub tematycznie wiążą się z utworem Giaur. Reprodukcje ujawniają liczne motywy, które towarzyszą kreacji bohatera bajronicznego i tym samym tworzą jego pełen wizerunek.
Polecenie 1

Zapoznaj się z galerią obrazów i wybierz spośród nich ten, który dzięki podjętej przez artystę tematyce, oddanemu za pomocą środków malarskich nastrojowi bądź wyrażonej ekspresji mógłby stać się ilustracją jednego z omawianych podczas lekcji fragmentów Giaura Byrona. Podaj argumenty przemawiające za twoją decyzją.

Zapoznaj się z opisem galerii obrazów i wybierz spośród nich ten, który dzięki podjętej przez artystę tematyce, oddanemu za pomocą środków malarskich nastrojowi bądź wyrażonej ekspresji mógłby stać się ilustracją jednego z omawianych podczas lekcji fragmentów Giaura Byrona. Podaj argumenty przemawiające za twoją decyzją.

R1WLgeU5kbgiq
(Uzupełnij).
1
1
Polecenie 2

Stwórzcie w grupie mapę myśli. Wypiszcie motywy wspólne dla dzieł plastycznych i utworu George’a Byrona. Każdy temat opiszcie krótko i podajcie przykłady. Zapiszcie tylko istotne informacje w krótkiej formie.

R1WE7m9To6rBw
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Motywy
    • Elementy należące do kategorii Motywy
        Elementy należące do kategorii Koniec elementów należących do kategorii
        Elementy należące do kategorii Koniec elementów należących do kategorii
        Elementy należące do kategorii Koniec elementów należących do kategorii
      Koniec elementów należących do kategorii Motywy

Stwórzcie w grupie wypunktowaną listę. Wypiszcie motywy wspólne dla dzieł plastycznych i utworu George’a Byrona. Każdy temat opiszcie krótko i podajcie przykłady. Zapiszcie tylko istotne informacje w krótkiej formie.

RLgJcxUg9pR7N
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Wśród zamieszczonych w galerii fragmentów Giaura odszukaj pięć środków stylistycznych, nazwij je i podaj ich funkcję w dziele.

R1WLgeU5kbgiq
(Uzupełnij).
1
R1S3uGtVmtBiV1
Ćwiczenie 2
Na podstawie zamieszczonych obrazów, informacji o nich i ich autorach oraz fragmentów powieści poetyckiej przyporządkuj tytuły obrazów do określeń podanych obok. Jeden obraz może się znaleźć w kilku kategoriach. orientalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie frenetyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie wolność Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie pejzaż Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie scena rodzajowa Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie scena militarna Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie erotyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Na złotym rogu, 3. Taras Seraglio, 4. Leonidas pod Termopilami, 5. Widok Massawy, 6. Basen w haremie, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Taras Seraglio, 9. Widok Massawy, 10. Z rozkazu padyszacha, 11. Na złotym rogu, 12. Leonidas pod Termopilami, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Basen w haremie
Ćwiczenie 2
R1I6rHZK6y0T0
Na podstawie opisów zamieszczonych obrazów, informacji o nich i ich autorach oraz fragmentów powieści poetyckiej przyporządkuj tytuły obrazów do określeń podanych obok. Jeden obraz może się znaleźć w kilku kategoriach. orientalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami frenetyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami wolność Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami pejzaż Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami scena rodzajowa Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami scena militarna Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami erotyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Na złotym rogu, 2. Leonidas pod Termopilami, 3. Taras Seraglio, 4. Na złotym rogu, 5. Z rozkazu padyszacha, 6. Taras Seraglio, 7. Portret Abda el-Kadera, 8. Basen w haremie, 9. Na złotym rogu, 10. Widok Massawy, 11. Widok Massawy, 12. Basen w haremie, 13. Z rozkazu padyszacha, 14. Leonidas pod Termopilami