Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Klasyfikacja kwasów ze względu na ich moc
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
10) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
10) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje wartości stałych dysocjacji kwasów i na tej podstawie klasyfikuje kwasy ze względu na moc;
formułuje zasady dotyczące klasyfikacji mocy kwasów;
porównuje moc kwasów na podstawie wartości stałych dysocjacji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
mapa pojęciowa;
analiza materiały źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Z czym związana jest moc kwasów?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jakie kwasy zaliczamy do mocnych kwasów, a jakie do słabych? Nauczyciel w postaci mapy pojęciowej na tablicy zapisuje propozycje uczniów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej mapę pojęć przedstawiającą podział kwasów ze względu na moc i uczniowie porównują z mapą stworzoną na tablicy, uzupełniają ją, jeśli jest taka potrzeba.
Uczniowie zapoznają się z poleceniem zawartym w medium bazowym i w parach wykonują ćwiczenia tam zawarte.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty wzorów maturalnych CKE na str. 4 i wspólnie z nauczycielem analizują stałe dysocjacji wybranych kwasów w roztworach wodnych. Uczniowie wskazują, które wartości są duże, a które bardzo małe.
Nauczyciel zadaje pytanie: Wysoka czy niska wartość stałej dysocjacji mówi o tym, że kwas jest mocny? Uczniowie wyciągają wniosek: Mocne kwasy mają wysokie wartości stałych dysocjacji, a słabe kwasy – niskie.
Nauczyciel na jednej stronie tablicy zapisuje równanie dysocjacji kwasu chlorowodorowego, a na drugiej – kwasu fluorowodorowego. Uczniowie wskazują różnice pomiędzy dysocjacją obu kwasów, a następnie wyciągają wnioski:
w przypadku mocnych kwasów zapisuje się strzałkę w jedną stronę, ze względu na wysoki stopień dysocjacji i wysoką wartość stałej dysocjacji. W roztworze znajdują się jedynie aniony chlorkowe i kationy oksoniowe.
w przypadku słabych kwasów zapisuje się strzałki w obie strony ze względu na niski stopień dysocjacji i małą wartość stałej dysocjacji. W roztworze, oprócz anionów fluorkowych oraz kationów oksoniowych, znajdują się cząsteczki kwasu fluorowodorowego.
Nauczyciel na jednej stronie tablicy zapisuje dysocjację kwasu siarkowego(VI), a na drugiej – kwasu ortofosforowego(V). Uczniowie wskazują różnice pomiędzy dysocjacją obu kwasów, a następnie wyciągają wnioski:
kwas siarkowy(VI) jest mocnym kwasem, ale dysocjuje stopniowo. Jednak drugi etap dysocjacji zachodzi w niewielkim stopniu, o czym świadczy mała wartość stałej dysocjacji. W pierwszym etapie z kolei dysocjacja zachodzi w bardzo dużym stopniu. Dlatego zapisuje się jedną strzałkę w pierwszym etapie, a dwie – w drugim.
kwas ortofosforowy(V) jest słabym kwasem, o czym świadczą małe wartości stałych dysocjacji. Dysocjuje wiec wielostopniowo a strzałki w obie strony zapisuje się w każdym etapie dysocjacji.
Ćwiczenia w zapisywaniu na tablicy przez chętnych uczniów równań dysocjacji elektrolitycznej wskazanych przez siebie mocnych i słabych kwasów. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność zapisów.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może posłużyć uczniom podczas przygotowywania się do lekcji, pracy kontrolnej oraz uzupełnienia luk kompetencyjnych dla uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień.
Nauczyciel może wydrukować 1 egzemplarz na parę uczniów stałe dysocjacji wybranych kwasów w roztworach wodnych w temperaturze 25 °C*Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/MATURA_2015_Wybrane_wzory_i_sta%C5%82e_fizykochemiczne.pdf