Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Parodia literacka – naśladowanie w celu ośmieszenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest parodia i w jakim celu jest stosowana,
analizuje sposób, w jaki Miguel de Crvantes sparodiował konwencję romansu rycerskiego w swojej powieści Don Kichot,
wskazuje przykłady dzieł współczesnych, w których została zastosowana parodia, określając sposób i cel przeprowadzenia tego zabiegu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
film;
wykład.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Parodia literacka – naśladowanie w celu ośmieszenia”. Prosi uczestników zajęć o przypomnienie sobie cech gatunkowych eposu starożytnego oraz romansu rycerskiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od wyświetlenia fragmentu filmu Monty Python i Święty Graal (fragment o króliku trojańskim, patrz materiały dodatkowe). Prosi uczniów, by wskazali, jakie dzieła zostały przywołane przez angielskich komików (Iliada i legendy arturiańskie). Następnie zadaje pytania: w jaki sposób zostały przekształcone motywy znane z wcześniejszych dzieł literackich? Jakie elementy tych dzieł ośmieszono? W jakim celu? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami.
Nauczyciel zapowiada, że podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób i w jakim celu twórcy wykorzystują parodię.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla wykład eksperta zamieszczony w e‑materiale. Uczniowie słuchając go, notują najistotniejsze według nich informacje na temat parodii. Później wykonują w parach polecenia i ćwiczenie towarzyszące wykładowi. Omawiają wspólnie swoje odpowiedzi, nauczyciel koryguje je, jeśli to konieczne.
Następnie uczniowie zapoznają się indywidualnie z blokiem tekstowym e‑materiału, zwracając szczególną uwagę na przytoczone fragmenty Tiranta Białego oraz Don Kichota. Wykonują ćw. 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się” dotyczące Don Kichota jako parodii romansów rycerskich.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu zajęć uczniowie tworzą mapę skojarzeń, której centralnym punktem jest hasło: parodia.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Podaj przykłady znanych ci współczesnych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych), których twórcy posłużyli się parodią. Wskaż elementy, które zostały sparodiowane, i wyjaśnij, w jakim celu twórca dokonał tego zabiegu.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Vladimir Nabokov, Wykłady o Don Kichocie, Warszawa 2001.
Monty Python i Święty Graal, film w reż. Terry'ego Gilliama i Terry'ego Jonesa, 1975, dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.