Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Cywilizacja przemysłowa. Zmiany w transporcie i komunikacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jaki wpływ na życie człowieka miał rozwój komunikacji;
wymienia ważne wynalazki, które wpłynęły na codzienność człowieka w XIX w.;
opisuje początki i rozwój kolejnictwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Cywilizacja przemysłowa. Zmiany w transporcie i komunikacji”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel na podstawie informacji na platformie ocenia stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prowadzący prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i w czasie dyskusji wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i uzasadnia swój wybór.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wskaż regiony świata, między którymi wytworzyły się najgęstsze połączenia. Wyjaśnij, z czego to wynikało”, prosi uczniów, aby zapoznali się z mapą i w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje filmy. Tym razem uczniowie pracując w grupach czteroosobowych, przygotowują odpowiedzi na dołączone do multimediów polecenia: omawiają znaczenie rozbudowy sieci kolejowej i wpływ technologii na zmiany w sposobie transportu ludzi. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel, nawiązując do polecenia 2 dołączonego do mapy, prosi uczniów o wyjaśnienie, jaki wpływ na życie codzienne miały wynalazki z końca XIX i początku XX w.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, może ocenić zaangażowanie i wiedzę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Cywilizacja przemysłowa. Zmiany w transporcie i komunikacji” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.