Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj polecenia.

R1R1G62ffRCFH
Film opowiadający o cywilizacji przemysłowej i rozwoju kolei.
Polecenie 2

Opisz, w jaki sposób rozwój przemysłu i osiągnięcia cywilizacyjne w XIX w. zmieniły sposób poruszania się ludzi.

R1AB0vAadUubc
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Przedstaw rozwój kolei i parowozów.

R1GBvmnjN2tNX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R453PjmFmGWFu
Film opowiadający o cywilizacji przemysłowej i rozwoju kolei.
Polecenie 4

Wyjaśnij, dlaczego rozbudowa sieci kolejowej była szczególnie istotna dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

RiUcWbDVmb8I8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wymień elementy, które sprzyjały rozwojowi kolejnictwa.

R186GSxpDvZkB
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj tekst oraz ilustracje. Wykonaj polecenia.

1

Zasadniczo [*] zyskały społeczną akceptację, ale nie wszędzie i nie wszystkich. Nieraz przeciwko [*] głos podnosili kapłani i politycy, widząc w niej „diabelskie nasienie” zagrażające ładowi moralnemu i „staremu światu”. Bali się jej rzemieślnicy, i słusznie, gdyż […] dowożono tanie towary fabryczne, które mogły przyczynić się do bankructwa niejednego z nich. Bywało, że krytycznie o [*] wypowiadali się uczeni. Bawarska Akademia Nauk wydała nawet książkę, której autorzy dowodzili, że z powodu […] krowy stracą mleko, pola spłoną od iskier […], a podróżni ze względu na szaleńczy pęd […] będą narażeni na delirium furiosum. Uwagi nieprzychylne wypowiadali też monarchowie. Król Hanoweru Ernest August II miał zapewnić: […] „Nie życzę sobie, żeby każdy szewc lub krawiec miał podróżować tak szybko, jak ja”. Z kolei król Prus Fryderyk Wilhelm III nie był w stanie dostrzec korzyści płynących z [*]. „Bzdura! Nie pojmuję, jak mógłby kogoś uszczęśliwić fakt, że przybędzie do Poczdamu parę godzin wcześniej” – oznajmił.

A Cytat za: Andrzej Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, PWN, Warszawa 2008, s. 95.

Ilustracja A

R1UaFTUe1Xuw2
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

RlzAhDCY3rOhZ
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja C

RpNAe7FBODUCE
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja D

REpepYQDq5iib
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja E

RQh29zgkqSEj0
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RqViU4Fb65Lqd
Wskaż odpowiednie słowo odnoszące się do zmian w komunikacji społeczeństw w okresie rewolucji przemysłowej, które powinno się znaleźć w miejscach oznaczonych znakiem "*": Możliwe odpowiedzi: 1. statek parowy, 2. kolej, 3. tramwaj, 4. telegraf, 5. dyliżans
R1KiCJvycvi8O
Rozstrzygnij, czy wynalazek, który dał początek zjawisku ocenianemu we fragmencie tekstu, został przedstawiony na ilustracji a, b, c, d czy e. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja A, 2. Ilustracja B, 3. Ilustracja C, 4. Ilustracja D, 5. Ilustracja E
Rfjoga1peygzx
1. Wyjaśnij, z czego wynikał sprzeciw wyrażony przez króla Hanoweru w cytowanym fragmencie tekstu. (Uzupełnij) 2. Rozstrzygnij, czy ocena sformułowana we fragmencie znajduje odzwierciedlenie na ilustracji. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższy wykres i tabelę, a następnie wykonaj polecenia.

Rh3ELdZvcTnSg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Wykres przedstawia udział poszczególnych państw europejskich oraz Stanów Zjednoczonych w światowej produkcji przemysłowej w latach 1750‑1900 w procentach. Wzięto pod uwagę Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Austro‑Węgry, Rosję, Włochy i Stany Zjednoczone. W latach 1830, 1860 i 1880 największy udział miała WIelka Brytania odpowiednio: 9,5%, 19,9%, 22,9%. W roku 1900 największy udział miały Stany Zjednoczone 23,6%. W tym roku wartość dla Wielkiej Brytanii wynosiła 18,5%, dla Niemiec 13,2%, dla Francji 6,8% (nieco mniej niż w 1860 roku - 7,9%), dla Austro‑Węgier 4,7%, dla Rosji 8,8%, dla Włoch 2,5%. We wszystkich krajach, w wyjątkiem wspomnianej Francji udział w 1900 roku był najwyższy w porównaniu z poprzednimi latami. W przypadku Włoch wartość 2,5% dotyczyła także roku 1800, 1860, 1880 i wspomnianego 1900.

Długość linii kolejowych w wybranych państwach europejskich (w km)

Kraj

1840

1870

1914

Austro‑Węgry (monarchia Habsburgów)

144

6112

22981

Francja

410

15544

37400

Niemcy

469

18876

61749

Rosja

27

10731

62300

Stany Zjednoczone

4510

84875

410475

Wielka Brytania

2390

21558

32623

Włochy

20

6429

19125

Na podstawie: Rondo Cameron, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, tłum. H. Lisicka‑Michalska, M. Kluźniak, Warszawa 1996, s. 219.

R1b5Xfg4IYzrI
Wskaż kraj, w którym w XIX w. zanotowano największy wzrost udziału w światowej produkcji przemysłowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Austro-Węgry, 2. Francja, 3. Niemcy, 4. Rosja, 5. Stany Zjednoczone, 6. Wielka Brytania, 7. Włochy
R1kapwFFJ0Z0f
1. Wyjaśnij, czy państwa, w których w XIX w. miał miejsce największy wzrost udziału w światowej produkcji przemysłowej, notowały najbardziej intensywny rozwój linii kolejowej. (Uzupełnij) 2. Rozstrzygnij, czy prawdziwe jest stwierdzenie, że państwa prowadzące aktywną politykę kolonialną cechowały się najszybszym wzrostem gospodarczym. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij) 3. Rozstrzygnij, czy teza, że państwa, w których następował największy wzrost długości linii kolejowej między rokiem 1840 a 1914, cechowały się też najgęstszą siecią kolejową, znajduje potwierdzenie. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).