Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pokazanie różnych możliwości prezentacji przedmiotów, zjawisk i problemów – głównie z zakresu fizyki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia rolę grafiki w prezentacji obiektów, zjawisk i problemów.

  2. wyjaśnia możliwości i korzyści z łączenia informacji tekstowej i graficznej.

  3. komponuje różne rodzaje grafiki w celu zilustrowania określonych własności obiektów i zjawisk.

Strategie nauczania:

Nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

Burza mózgów

Formy zajęć:

Praca wspólna całego zespołu uczniów

Środki dydaktyczne:

Komputery lub tablety dla każdego ucznia, materiały graficzne przygotowane przez nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

Można wybrać z e- materiałów te, które nauczyciel uzna za konieczne do wybranych przez niego przykładów i zagadnień.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej i drugiej części e‑materiału. Zachęcenie uczniów do podawania własnych przykładów.

Faza realizacyjna:

• Nauczyciel przedstawia problemy związane z opisem struktury materii i ewolucji Wszechświata.
• Uczniowie prowadzą dyskusję, w której wyróżnione zostają najważniejsze elementy struktury materii od największego (Wszechświat) do najmniejszego (cząstki elementarne i fundamentalne) oraz od najdawniejszego (Wielki Wybuch) do współczesności.
• Nauczyciel wypisuje na tablicy najważniejsze wyróżnione elementy.
• Uczniowie oglądają grafikę interaktywną będącą prezentacją graficzną struktury materii.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowują aktualny stan wiedzy w temacie budowy materii i ewolucji Wszechświata z wyróżnieniem problemów pozostających do zrozumienia i rozwiązania.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: Zaproponuj ilustrację graficzną wybranego przez Ciebie zjawiska fizycznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna będzie podstawą dyskusji i określenia podstawowych elementów budowy materii, jeśli wykorzystywana jest na lekcji zgodnie z konspektem. Może być uzupełnieniem lekcji związanej z budową Kosmosu lub budową materii na poziomie subatomowym.