Przedmiot: geografia

Autor: Magdalena Fuhrmann

Temat: Odzyskiwanie surowców wtórnych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa 3

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie pojęcie surowców wtórnych,

  • potrafi opisać sposób segregacji śmieci,

  • potrafi wskazać możliwości odzyskiwania surowców wtórnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna/praca w parach/praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Elżbieta Pietrzyk‑Sokulska, Recykling jako potencjalne źródło pozyskiwania surowców mineralnych z wybranych grup odpadów, Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk, „Zeszyty Naukowe „ rok 2016, nr 92, s. 141–162.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat odpadów i ich rodzajów.

2. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie.

3. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

4. Uczniowie we wspólnej dyskusji rozmawiają na temat segregowania odpadów w ich okolicy i problemów z tym związanych.

5. Nauczyciel rozmawia także z uczniami o tym, czy zwracają uwagę na to, w jakich opakowaniach kupują produkty.

6. Uczniowie w parach przystępują do przygotowania mapy myśli na podstawie audiobooka. Mogą posiłkować się również filmem.

8. Na forum klasy uczniowie przedstawiają swoje mapy myśli.

Faza podsumowująca

1. Przypomnienie celów lekcji.

2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

1. Praca pisemna pt. ,,Wykorzystanie surowców odzyskanych w procesie recyklingu”. Opisz jeden wybrany przedmiot życia codziennego, którego produkcja obejmuje surowce pochodzące z recyklingu. Uwzględnij proces odzyskiwania surowca.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film i audiobook mogą zostać wykorzystane do samodzielnej pracy uczniów w domu. Mogą również przydać się podczas lekcji : ,,Jak można wpłynąć na poprawę stanu środowiska przyrodniczego”; ,,Przykłady wpływu działalności człowieka na degradację i dewastację pedosfery i biosfery”.