Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Co to takiego stała dysocjacji?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Poziom rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

3) interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks;

4) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, pH, iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie stałej dysocjacji;

  • wyjaśnia treść prawa rozcieńczeń Oswalda;

  • zapisuje równania, w oparciu o które wyznacza się stałą dysocjacji dla danego związku chemicznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zawartością e‑materiału w sekcji „Film samouczek”. Uczniowie dowiadują się, czym jest stała dysocjacji i od jakiego czynnika zależy jej wartość. Uczniowie analizują sposób ustalania wzorów, opisujących stan równowagi w wodnych roztworach słabych elektrolitów.

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela tematu: „Co to takiego stała dysocjacji?” i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy zadaniowe. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące stałej dysocjacji. Nauczyciel zadaje pytania, na które uczniowie poszukują odpowiedzi:

  • I grupa – W jaki sposób temperatura wpływa na wartość stałej dysocjacji?;

  • II grupa – Jak kształtuje się stała dysocjacji w przypadku kwasów wieloprotonowych?;

  • III grupa – Jaka jest zależność między wartością stałej dysocjacji a mocą elektrolitu? Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie z poszczególnych grup udzielają odpowiedzi i wyjaśnień na postawione pytania. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi, a w razie potrzeby sam wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  1. Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 36 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrane osoby, korzystając z medium bazowego zawartego w e‑materiale, omawiają poszczególne zagadnienia.

  2. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 510%, zaznaczają małymi, kolorowymi, samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

  1. Dokończenie zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych – dla uczniów, którzy nie zdążyli wykonać na lekcji.

  2. Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Co to takiego stała dysocjacji?”).

Materiały pomocnicze:

K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna: cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Co to takiego stała dysocjacji?”.