Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Co to takiego stała dysocjacji?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Poziom rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
3) interpretuje wartości , , , , ;
4) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, , iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie stałej dysocjacji;
wyjaśnia treść prawa rozcieńczeń Oswalda;
zapisuje równania, w oparciu o które wyznacza się stałą dysocjacji dla danego związku chemicznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zawartością e‑materiału w sekcji „Film samouczek”. Uczniowie dowiadują się, czym jest stała dysocjacji i od jakiego czynnika zależy jej wartość. Uczniowie analizują sposób ustalania wzorów, opisujących stan równowagi w wodnych roztworach słabych elektrolitów.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela tematu: „Co to takiego stała dysocjacji?” i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy zadaniowe. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące stałej dysocjacji. Nauczyciel zadaje pytania, na które uczniowie poszukują odpowiedzi:
grupa – W jaki sposób temperatura wpływa na wartość stałej dysocjacji?;
grupa – Jak kształtuje się stała dysocjacji w przypadku kwasów wieloprotonowych?;
grupa – Jaka jest zależność między wartością stałej dysocjacji a mocą elektrolitu? Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie z poszczególnych grup udzielają odpowiedzi i wyjaśnień na postawione pytania. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi, a w razie potrzeby sam wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia – z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.
Faza podsumowująca:
Wybrane osoby, korzystając z medium bazowego zawartego w e‑materiale, omawiają poszczególne zagadnienia.
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co –, zaznaczają małymi, kolorowymi, samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w , zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Dokończenie zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych – dla uczniów, którzy nie zdążyli wykonać na lekcji.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Co to takiego stała dysocjacji?”).
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna: cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Co to takiego stała dysocjacji?”.