Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Łączenie kondensatorów w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi sposoby łączenia kondensatorów,

  2. przeanalizuje przykłady wyznaczania pojemności zastępczej,

  3. zinterpretuje sytuację, w której kondensator płaski jest częściowo wypełniony dielektrykiem.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

gra edukacyjna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

  • w jaki sposób możemy łączyć ze sobą kondensatory?

  • czym jest pojemność zastępcza i jak ją wyznaczamy?

  • jakie są podstawowe jednostki ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.

Faza realizacyjna:

Uczniowie analizują samodzielnie część „Przeczytaj”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie grają w grę stanowiącą multimedium do tego materiału. Nauczyciel sprawdza czy podczas gry pojawiły się jakieś problemy lub pytania. Klasa wspólnie z nauczycielem rozwiązuje zadania z gry. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie gry, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te z którymi mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane jako zadanie domowe.