| |
| |
| Łączenie kondensatorów w zadaniach |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omówi sposoby łączenia kondensatorów,
przeanalizuje przykłady wyznaczania pojemności zastępczej,
zinterpretuje sytuację, w której kondensator płaski jest częściowo wypełniony dielektrykiem.
|
| |
| |
| gra edukacyjna, praca w grupach |
| komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
w jaki sposób możemy łączyć ze sobą kondensatory?
czym jest pojemność zastępcza i jak ją wyznaczamy?
jakie są podstawowe jednostki ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej?
Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. |
|
Uczniowie analizują samodzielnie część „Przeczytaj”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie grają w grę stanowiącą multimedium do tego materiału. Nauczyciel sprawdza czy podczas gry pojawiły się jakieś problemy lub pytania. Klasa wspólnie z nauczycielem rozwiązuje zadania z gry. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”. |
|
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie gry, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te z którymi mieli problemy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane jako zadanie domowe. |