Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

O czym mówi prawo Gaussa?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia prawo Gaussa;

  2. wyjaśnia, jak dobierać powierzchnię Gaussa;

  3. analizuje przykład sferycznej powierzchni Gaussa wokół ładunku punktowego;

  4. wyznacza wartość strumienia natężenia pola elektrycznego przepływającego przez powierzchnię Gaussa;

  5. stosuje prawo Gaussa do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

samouczek, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: Jak jest zdefiniowane natężenie pola elektrycznego? Co to jest wektor powierzchni? Jak oblicza się strumień pola elektrycznego? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Wprowadza uczniów w tematykę zajęć, według „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, dzięki której sprawdza zrozumienie zagadnień poruszanych w tekście. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie oglądają samouczek i analizują omówione tam przykłady. Następnie wykonują powiązane z nim polecenia. Jeśli pojawiają się jakieś problemy, nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. W razie potrzeby uczniowie ponownie oglądają wybrany fragment filmu.

Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania 1 - 5 z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 5 grup.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań 1 - 5, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia jedno zadanie „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Zadania 6 - 8 z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów, po lekcji jako praca domowa, podsumowująca zajęcia.