| |
| |
| O czym mówi prawo Gaussa? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omawia prawo Gaussa;
wyjaśnia, jak dobierać powierzchnię Gaussa;
analizuje przykład sferycznej powierzchni Gaussa wokół ładunku punktowego;
wyznacza wartość strumienia natężenia pola elektrycznego przepływającego przez powierzchnię Gaussa;
stosuje prawo Gaussa do rozwiązywania zadań.
|
| |
| |
| samouczek, praca w grupach |
| komputer dla każdego ucznia, kalkulator |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: Jak jest zdefiniowane natężenie pola elektrycznego? Co to jest wektor powierzchni? Jak oblicza się strumień pola elektrycznego? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Wprowadza uczniów w tematykę zajęć, według „Czy to nie ciekawe?”. |
|
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel inicjuje dyskusję, dzięki której sprawdza zrozumienie zagadnień poruszanych w tekście. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie oglądają samouczek i analizują omówione tam przykłady. Następnie wykonują powiązane z nim polecenia. Jeśli pojawiają się jakieś problemy, nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. W razie potrzeby uczniowie ponownie oglądają wybrany fragment filmu. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania 1 - 5 z części „Sprawdź się”. |
|
Uczniowie dzielą się na 5 grup. Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań 1 - 5, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia jedno zadanie „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Zadania 6 - 8 z części „Sprawdź się”. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów, po lekcji jako praca domowa, podsumowująca zajęcia. |