Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Znaki funkcji trygonometrycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony.
VII. Trygonometria.
Uczeń:
2) posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
bada znak funkcji trygonometrycznej dla danego argumentu.
określia znak funkcji trygonometrycznej dla dowolnego argumentu.
wykorzystuje “siatkę znaków” do określania znaku wyrażenia zawierającego funkcje trygonometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda Philips 66,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu samouczka i ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
duże arkusze papieru, flamastry dla każdej grupy.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i rozdaje arkusze papieru i flamastry. Informuje, że zadaniem uczniów będzie opracowanie tabeli, która będzie zawierała znak danej funkcji. Tabela ta zwana jest siatką znaków. W razie potrzeby wyjaśnia, że w tej tabeli zestawiono znaki funkcji trygonometrycznych (sinus, cosinus, tangens) w zależności od rozwartości kąta będącego argumentem danej funkcji. Na tablicy rysuje wzór tabeli.
2. Uczniowie pracują metodą Philips 66:
a. Każdy zespół ma 6 minut, aby przeanalizować ilustracje w bloku tekstowym (układy współrzędnych z kątem środkowym alfa) i uzupełnić siatkę znaków funkcji trygonometrycznych. Każda grupa wyłania też spośród siebie lidera, który będzie przedstawiał rezultaty pracy grupy po każdej rundzie.
b. Po upływie pierwszych 6 minut liderzy prezentują rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy uczniowie komentują propozycje grup, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez inne grupy wyjaśnieniach.
c. Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy, każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.
d. Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy. Dyskusja i zapisanie wniosków końcowych.
3. Uczniowie oglądają film samouczek i omawiają go wraz z nauczycielem. Następnie w parach dokonują obliczeń sinusa i tangensa kąta alfa, wykorzystując dane z polecenia 1.
4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi. Uczniowie dyskutują o tym, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, nauczyciel udziela wyjaśnień.
Faza podsumowująca
1. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie robili na lekcji.
Materiały pomocnicze:
GeoGebra – wizualizacje oraz materiały wspierające naukę matematyki, w tym dotyczące funkcji trygonometrycznych.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przeanalizować treść filmu samouczka jako pracę własną przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.