Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała

Przedmiot: chemia

Temat: Jak tworzymy nazwy alkinów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów aromatycznych: benzenu, toluenu, ksylenów) na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów cyklicznych i aromatycznych) na podstawie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych (grupowych) lub uproszczonych; rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw; podaje nazwy systematyczne fluorowcopochodnych węglowodorów na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje ich wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) na podstawie nazw systematycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia zasady nazewnictwa systematycznego alkinów;

  • określa nazwę systematyczną dowolnego alkinu na podstawie jego wzoru półstrukturalnego;

  • konstruuje wzór strukturalny alkinu na podstawie jego podanej nazwy systematycznej;

  • ocenia na podstawie poznanych zasad nomenklatury, czy zaproponowana nazwa systematyczna alkinu jest poprawna.

Strategie nauczania:

  • problemowo‑operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • praca z e‑materiałem;

  • modelowanie z wykorzystaniem programu ChemSketch.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wstępie e‑materiału jako pretekst do dyskusji na temat zasad nazewnictwa alkinów.

  2. Prowadzący przedstawia temat oraz wspólnie z uczniami formułuje cele lekcji.

  3. Nauczyciel sprawdza wiedzę wyjściową uczniów, zadając pytania: Jak zbudowane są alkiny? Jakie nazwy posiadają alkiny, które zawierają m.in. od dwóch do dziewięciu atomów węgla w cząsteczce? Jakim elementem w budowie cząsteczek różnią się alkiny od alkanów?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o dobranie się w pary. Uczniowie będą pracować z programem typu ChemSketch, w którym będą modelować struktury, a następnie sprawdzać ich nazwę. Ich zadaniem jest poznanie zasad nazewnictwa alkinów. Uczniowie mogą korzystać dodatkowo z zawartości e‑materiału.

  2. Po zbudowaniu modeli i poznaniu zasad nazewnictwa alkinów, uczniowie projektują własne alkiny w programie i próbują je samodzielnie nazwać (jeśli jest to koneiczne, mogą sprawdzić swoją nazwę z nazwą nadaną przez program). Zbudowane wzory strukturalne i nazwy alkinów zapisują na osobnych kartonach, tworząc dwie „talie” kart do gry. Pierwsza talia zawiera tylko wzory węglowodorów, druga tylko ich nazwy. Na forum klasy uczniowie losują po dwa zadania z obu „talii” i podają odpowiednio wzór lub nazwę wylosowanego alkinu. Dodatkowo, przy zadaniach z nazwaniem węglowodoru wyjaśniają, dlaczego zdecydowali się na taką nazwę.

  3. Na koniec zajęć – jeżeli wystarczy czasu – można z pomocą powstałych kart zagrać w memory, dobierając w pary ze sobą nazwę i wzór strukturalny odpowiedniego alkanu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje (zadaje uczniom pytania) omawiany na lekcji materiał i przypomina słownie zalecane przez IUPAC zasady nazewnictwa alkinów.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Które przykłady nazewnictwa w grze sprawiły im największą trudność i dlaczego?

  3. Uczniowie wykonują dwa zadania z e‑materiału.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału i projektują inną z tego zakresu grę (w tym jej zasady), którą umieszczają we własnym portfolio.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium można zastosować w trakcie lekcji powtórzeniowej, do podsumowania wiadomości z lekcji lub do przyswojenia materiału podczas nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • podręczniki tradycyjne;

  • dodatkowe kartki i długopisy.