Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy tekstu popularnonaukowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
określi specyfikę tekstu popularnonaukowego;
wymieni cechy stylu tekstu popularnonaukowego oraz zastosowane środki językowe;
odróżni tekst popularnonaukowy od innych rodzajów tekstów;
przeanalizuje podany tekst popularnonaukowy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, na czym polega atrakcyjność danego tekstu, który ma dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i sprawić, że ludzie się nim zainteresują, zafascynują?
Może również podać wyznaczniki stylu, które pobudzają w czytelniku zainteresowanie tekstem (aby uczniowie rozwinęli te informacje):
- jasność (klarowność),
- prostota,
- zwięzłość,
- dynamiczność,
- konkretność,
- konstruktywność,
- stosowność.
Za: A. Wolańki, Siedem kanonów stylu komunikatywnego, czyli jak pisać, by czytano nas chętnie i powszechnie
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Chętne osoby przedstawiają swoje rozwinięcia związane z kanonem stylu komunikacyjnego. Następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat: Na czym polega atrakcyjność tekstu?
Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Po zakończeniu rozmowy nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów.Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie prezentację TED. Uczniowie w parach rozwiązują oba polecenia zamieszczone w sekcji multimedialnej.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Czym się różni stylu naukowy od stylu popularnonaukowego?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zinterpretuj podane słowa: Metafora w stylu popularnonaukowym stanowi cenny środek interpretacji podawanej informacji.
(Na podstawie: D. Zdunkiewicz‑Jedynak, ABC stylistyki)
Materiały pomocnicze:
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/246278/kosinska_artykuly_popularnonaukowe_egalitaryzm_czy_elitaryzm_nauki_2008.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.