Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Fala dźwiękowa |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania: | pogadanka, wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | głośnik z zdjętą osłoną, generator niskich dźwięków lub komputer z odpowiednim oprogramowaniem, komputery dla uczniów |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał “Jak rozchodzi się dźwięk w powietrzu” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy wiedzą, czym jest dźwięk. Otwiera dyskusję na forum klasy i pozwala uczniom swobodnie wymieniać myśli. Nie poprawia ewentualnych błędów, tylko pozwala uczniom formułować różne hipotezy. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel demonstruje zasadę działania głośnika. Pokazuje głośnik wytwarzający dźwięki o różnej częstotliwości, zwracając uwagę uczniów na drgającą membranę. Wyjaśnia schematycznie budowę głośnika. Po demonstracji nauczyciel jeszcze raz rozpoczyna dyskusję i nakierowuje uczniów w razie potrzeby na właściwe wnioski - głośnik to urządzenie, które zamienia energię elektryczną na mechaniczną (drgania membrany), a dźwięk to fala - rozchodzące się w powietrzu zaburzenie ciśnienia i gęstości. Nauczyciel przedstawia uczniom model gazu i rozchodzenia się w nim dźwięku zgodny z rozdziałem Przeczytaj. Pyta uczniów o to, czym jest temperatura i, w razie potrzeby, wyjaśnia jej związek z energią kinetyczną cząsteczek gazu. Otwiera kolejną dyskusję - tym razem na temat tego, jak temperatura wpływa na prędkość dźwięku. W razie potrzeby nakierowuje uczniów na właściwe wnioski. Uczniowie zapoznają się w parach z symulacją. W razie potrzeby nauczyciel objaśnia związane z nią pojęcia (powierzchnia falowa, długość fali) i rozwiewa wszystkie wątpliwości uczniów. Następnie nauczyciel odtwarza próbki dźwiękowe dołączone do symulacji i dyskutuje z uczniami na temat ludzkiego słuchu i dźwięku w podobny sposób, jak przedstawiono to w Poleceniu 3. i Poleceniu 4. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2, 4 i 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może zostać wykorzystane na każdej lekcji, na której poruszany jest temat propagacji fali. |