Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, dlaczego grzmot pioruna uderzającego daleko od nas słyszymy jako niższy, niż grzmot pioruna, który uderzył bliżej.
Skorzystaj z podanej w treści zadania informacji o proporcjonalności prędkości dźwięku do pierwiastka z temperatury.
Jeżeli prędkość jest proporcjonalna do pierwiastka temperatury, to zwiększenie temperatury czterokrotnie prowadzi do podwojenia prędkości.
Skorzystaj z tego, że
Na podstawie wzoru podanego w podpowiedzi otrzymujemy
Skorzystaj z tego, że
Na podstawie wzoru podanego w podpowiedzi otrzymujemy
Zakładamy, że fala porusza się ze stałą prędkością, a to oznacza, że związek między pokonaną przez nią odległością, prędkością oraz czasem jest następujący: .
Poszukiwaną w zadaniu różnicę możemy obliczyć jako (indeks p oznacza powietrze, a g - glebę):
Wyjaśnij, dlaczego grzmot pioruna uderzającego daleko od nas słyszymy jako niższy, niż grzmot pioruna, który uderzył bliżej.
Zastanów się nad tym, jak na rozchodzenie się dźwięku wpływa zjawisko dyfuzji.
Zjawisko dyfuzji występuje przy dużych wahaniach gęstości ośrodka. Wysokie dźwięki oznaczają falę dźwiękową o małej długości fali, co oznacza, że na małym odcinku występują duże różnice gęstości. Takie różnice są szybciej niwelowane przez dyfuzję niż w przypadku niskich dźwięków, które oznaczają dużą długość fali.