Pokaż ćwiczenia:
R1dC1fVIcakQn1
Ćwiczenie 1
Określ prawdziwość zdań. Zaznacz P przy zdaniach prawdziwych lub F przy zdaniach fałszywych. A) Wraz z przebytą odległością dźwięk nie traci swojej głośności. P/F

B) Dźwięk nie może rozchodzić się w próżni. P/F

C) Prędkość dźwięku w powietrzu jest stała i wynosi 350 m/s. P/F
RUpR1TMGoftTy1
Ćwiczenie 2
Wskaż prawidłowe dokończenie zdania.

Aby zwiększyć prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu, należy Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększyć częstotliwość dźwięku, 2. zwiększyć temperaturę gazu, 3. obniżyć temperaturę gazu, 4. zmniejszyć częstotliwość dźwięku
1
Ćwiczenie 3
RlUqJq0RtPFLM
Zgodnie z teorią kinetyczno-molekularną gazu doskonałego prędkość cząsteczek, a więc i również prędkość dźwięku jest proporcjonalna do pierwiastka z temperatury. Jak zmieni się prędkość dźwięku, jeśli temperatura wzrośnie czterokrotnie? Wpisz właściwe uzupełnienie zdania oraz podaj wynik. Odpowiedź: Prędkość dźwięku Tu uzupełnij (wzrośnie/zmaleje) Tu uzupełnij razy.
2
Ćwiczenie 4
RqeHWByroVtd7
W powietrzu rozchodzi się fala o częstotliwości 435 Hz. Oblicz długość tej fali dźwiękowej. Przyjmij, że prędkość dźwięku wynosi 340 m/s. Wynik zaokrąglij do dwóch cyfr znaczących. Odpowiedź: Długość fali dźwiękowej wynosi Tu uzupełnij cm.
R1L5Im1PKeubW1
Ćwiczenie 5
Wypełnij luki w tekście wyrażeniami z ramki. Jedno wyrażenie nie pasuje do żadnej luki. Drgająca membrana głośnika wytwarzającego dźwięk powoduje wytworzenie 1. zwiększenie prędkości, 2. uderzają o siebie, 3. zagęszczenia cząsteczek powietrza, 4. poruszania się cząsteczek, 5. załamanie fali dźwiękowej, które rozchodzi się w powietrzu z prędkością 1. zwiększenie prędkości, 2. uderzają o siebie, 3. zagęszczenia cząsteczek powietrza, 4. poruszania się cząsteczek, 5. załamanie fali dźwiękowej. Kolejne cząstki powietrza 1. zwiększenie prędkości, 2. uderzają o siebie, 3. zagęszczenia cząsteczek powietrza, 4. poruszania się cząsteczek, 5. załamanie fali dźwiękowej przekazując dalej falę dźwiękową. Podniesienie temperatury powietrza spowoduje 1. zwiększenie prędkości, 2. uderzają o siebie, 3. zagęszczenia cząsteczek powietrza, 4. poruszania się cząsteczek, 5. załamanie fali dźwiękowej rozchodzenia się dźwięku.
2
Ćwiczenie 6
RB2FLb451PniU
Głośnik wytwarza falę dźwiękową o długości fali 2,5 metra. Z jaką częstotliwością drga jego membrana? Przyjmij prędkość dźwięku równą 340 m/s. Odpowiedź: Membrana głośnika drga z częstotliwością Tu uzupełnij Hz.
1
Ćwiczenie 7
R15ngVo7JCAp8
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/photos/indian-western-horse-indian-chief-557261/ [dostęp 14.05.2022].
RsUBdHCPkcIgB
Odpowiedź: Tu uzupełnij s.
21
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego grzmot pioruna uderzającego daleko od nas słyszymy jako niższy, niż grzmot pioruna, który uderzył bliżej.

uzupełnij treść