Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: Wojny Stefana Batorego z Moskwą

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XX. Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń:
2) charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia przebieg wojny o Inflanty, biorąc pod uwagę różne punkty widzenia;

  • interpretuje różnorodne źródła historyczne;

  • konstruuje dłuższą wypowiedź pisemną;

  • ocenia skuteczność polityki zagranicznej Stefana Batorego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • praca ze źródłami,

  • opowiadanie,

  • elementy inscenizacji.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • 4‑5 stanowisk komputerowych,

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym oraz mapą interaktywną.

Faza realizacyjna:

I. Uczniowie w grupach przygotowują wypowiedzi pisemne:

  1. Ułóż mowę sejmową dla zwolennika wojny z Rosją o Inflanty. Przekonaj do swojego zdania niechętnych wydawania pieniędzy na walki „na drugim końcu świata” posłów z Wielkopolski.

  2. Zredaguj tekst odezwy do mieszkańców Rosji mający na celu zniechęcenie ich do walki z królem Stefanem Batorym.

  3. Wciel się w rolę moskiewskiego mnicha - dziejopisarza. Wyjaśnij potomnym cele wojny Iwana IV o Inflanty.

  4. Wyobraź sobie, że jesteś zwykłym żołnierzem armii polsko‑litewskiej podczas wojny o Inflanty. Oceń ze swojego punktu widzenia poczynania króla Stefana jako wodza.

  5. Opisz obronę Pskowa z punktu widzenia rosyjskich obrońców twierdzy. Wykorzystaj materiały z ćwiczeń.

  6. Ułóż mowę pogrzebową, w której pochwalisz dokonania wojenne króla Stefana.

II. Opowiadanie nauczyciela ilustrowane tekstami przygotowanymi i odczytywanymi przez uczniów pracujących w grupach.

Faza podsumowująca:

Mowa pogrzebowa - przedstawienie rezultatów pracy grupy nr 6. Na koniec nauczyciel dokonuje słownej oceny pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • J. Besala, Stefan Batory, Warszawa 1992.

  • T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013.

  • M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2011.

  • D. Wójcik‑Góralska, Król niemalowany, Warszawa 1983.

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.