Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Wojny Stefana Batorego z Moskwą
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia przebieg wojny o Inflanty, biorąc pod uwagę różne punkty widzenia;
interpretuje różnorodne źródła historyczne;
konstruuje dłuższą wypowiedź pisemną;
ocenia skuteczność polityki zagranicznej Stefana Batorego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
praca ze źródłami,
opowiadanie,
elementy inscenizacji.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
4‑5 stanowisk komputerowych,
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym oraz mapą interaktywną.
Faza realizacyjna:
I. Uczniowie w grupach przygotowują wypowiedzi pisemne:
Ułóż mowę sejmową dla zwolennika wojny z Rosją o Inflanty. Przekonaj do swojego zdania niechętnych wydawania pieniędzy na walki „na drugim końcu świata” posłów z Wielkopolski.
Zredaguj tekst odezwy do mieszkańców Rosji mający na celu zniechęcenie ich do walki z królem Stefanem Batorym.
Wciel się w rolę moskiewskiego mnicha - dziejopisarza. Wyjaśnij potomnym cele wojny Iwana IV o Inflanty.
Wyobraź sobie, że jesteś zwykłym żołnierzem armii polsko‑litewskiej podczas wojny o Inflanty. Oceń ze swojego punktu widzenia poczynania króla Stefana jako wodza.
Opisz obronę Pskowa z punktu widzenia rosyjskich obrońców twierdzy. Wykorzystaj materiały z ćwiczeń.
Ułóż mowę pogrzebową, w której pochwalisz dokonania wojenne króla Stefana.
II. Opowiadanie nauczyciela ilustrowane tekstami przygotowanymi i odczytywanymi przez uczniów pracujących w grupach.
Faza podsumowująca:
Mowa pogrzebowa - przedstawienie rezultatów pracy grupy nr 6. Na koniec nauczyciel dokonuje słownej oceny pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J. Besala, Stefan Batory, Warszawa 1992.
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2011.
D. Wójcik‑Góralska, Król niemalowany, Warszawa 1983.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.