Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dąb - autobiografia poety W. Broniewskiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wypisze życiowe doświadczenia Broniewskiego, które są najbardziej widoczne w jego twórczości;
określi sytuację liryczną w wierszu Dąb;
nazwie środki stylistyczne zastosowane w wierszu Dąb;
postawi tezę interpretacyjną dotyczącą wiersza Dąb i zbierze argumenty, które ją popierają,
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętni uczniowie mogą odwiedzić Muzeum Władysława Broniewskiego.
W domu, w którym Władysław Broniewski spędził ostatnie dziewięć lat życia, zachowano autentyczne wyposażenie wnętrz. Wystawa dokumentuje złożone losy autora „Ulicy Miłej”. Obok rękopisów eksponowane są także mało znane materiały z archiwum literackiego pisarza. Zbiory i ekspozycja stała: biograficzne, w oryginalnych wnętrzach - archiwum, pamiątki osobiste; prawie kompletny zbiór rękopisów, korespondencja z 1at 1915‑1962; pierwodruki wierszy w prasie i pierwsze wydania książkowe, taśmy magnetofonowe z recytacjami poety. Muzeum mieści się w willi z 1950 r. podarowanej poecie przez państwo w rocznicę 25‑lecia twórczości.Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytania:
- Jakie są najważniejsze fakty z życia i twórczości Władysława Broniewskiego?
- W jakich dwóch planach występuje w utworze tytułowy dąb?
Uczniowie przygotowują odpowiedzi. Uzasadniają swoje opinie, a nauczyciel komentuje je.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Słuchają wiersza Dąb Władyslawa Broniewskiego. Wyjaśniają symbolikę dębu oraz omawiają, w jaki sposób wiersz odnosi się do biografii poety.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące:
Jak Broniewski ocenił swoje życie i twórczość w wierszu Dąb?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Napisz interpretację wiersza Dąb Władysława Broniewskiego. Wykorzystaj swoją tezę interpretacyjną i argumenty z ćwiczenia 8. oraz konteksty biograficzny i historycznoliteracki. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.
Materiały pomocnicze:
Sławomir Kędzierski, „Nowe wiersze” Władysława Broniewskiego, Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 6, 21‑29, 1971.
„To ja - dąb”: wspomnienia i eseje o Władysławie Broniewskim. Opracował Stanisław Witold Balicki. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.