Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teksty do ćwiczeń

Władysław Broniewski Dąb

Idę sobie zamaszyście
i opada ze mnie życie jak jesienne liście.
Jakie liście? – dębu, brzozy, topoli,
ale to boli.

No cóż? było kilka miłości
i trwoga, i noce bezsenne,
było dużo tkliwości i złości,
wszystko zmienne.

No i lecą liście, liście,
a każde: imię.
Powiedz je uroczyście,
wymień.

Ach, nie! To już nagie gałęzie
chwytliwe.
Kiedy serce i myśl na uwięzi,
jak być szczęśliwym?

I ostał się pień nagi,
nad nim zamieci kłąb.
Odwagi!
To ja – dąb.

bron Źródło: Władysław Broniewski, Dąb.
Władysław Broniewski Mazowsze

II

Równino mazowiecka,
rozpostarta szeroko,
po tobie błądzi moje serce dziecka
i męża oko.

Z Tumskiej spoglądam Góry
na Królewski Las,
zaciera jego kontury
czas.

Mokradła i kaczeńce…
Dawno to było temu.
Myśli już nie dziecięce i nie młodzieńcze.
Czemu?

Starzeję się, jak płocki dąb,
silny podobnie,
z czasem i z losem ząb za ząb,
i nie podchodźcie wy do mnie!

A kiedy runę, to na tę ziemię,
którą kocham,
i ciebie, pieśni, też pogrzebiemy
z ostatnim szlochem.

3 Źródło: Władysław Broniewski, Mazowsze.
Władysław Broniewski *** [Anka, to już trzy i pół roku….]

Anka, to już trzy i pół roku,
długo ogromnie,
a nie ma takiego dnia, takiego kroku,
żebym nie wspomniał o mnie:

o mnie, osieroconym przez ciebie,
i choć twardość sobie wbijam w łeb,
nie widzę cię w żadnym niebie
i nie chcę takich nieb!

Żadna tu filozofia
sprawy tej nie zgładzi:
mojej matce, mojej siostrze było: Zofia,
i jakoś czas na to poradził.

A ja myślę i myślę o tobie
po przebudzeniu, przed snem...
Może ja jestem coś winien tobie? –
bo ja wiem.

Na Powązkach ośnieżona mogiła,
brzozy coś mówią szelestem...
Powiedz, czyś ty naprawdę była,
bo ja jestem…

4 Źródło: Władysław Broniewski, *** [Anka, to już trzy i pół roku….].
1
Pokaż ćwiczenia:
RDfzwVrphThfQ11
Ćwiczenie 1
Na podstawie wiadomości z lekcji i przytoczonych wierszy Władysława Broniewskiego, uzupełnij tekst, wybierając właściwe sformułowania spośród podanych. Dąb to jedno z nawiązań autobiograficznych / antycznych w twórczości Władysława Broniewskiego. Drzewo to pojawia się w wierszach poety zarówno jako alegoria / symbol, jak i jako niedosłowne / dosłowne nawiązanie do dębu, który rósł przed rodzinnym domem Broniewskiego w Płocku. Po śmierci swojej ukochanej córki Anki (Joanny Broniewskiej-Kozickiej, zmarłej w wieku 24 lat) poeta napisał cykl siedemnastu utworów żałobnych, które są porównywane do antycznych trenów / Trenów Jana Kochanowskiego.
21
Ćwiczenie 2

Odwołując się do wiadomości z lekcji oraz treści tablicy pamiątkowej poświęconej Władysławowi Broniewskiemu, znajdującej się w rodzinnym mieście poety – w Płocku, przy ulicy nazwanej jego nazwiskiem, wypisz życiowe doświadczenia Broniewskiego, które są najbardziej widoczne w jego twórczości.

RaJWi5qTPlkqM
Tablica pamiątkowa poświęcona Władysławowi Broniewskiemu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R10CEH8JGmWLp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Znajdź w wierszu *** [Anka, to już trzy i pół roku…] nawiązania do Trenów Jana Kochanowskiego. Wskaż właściwe cytaty.

R1DaOlqMcYghD
(Uzupełnij).
RNNCAGICbNoad1
Ćwiczenie 4
Dopasuj cytaty z wierszy DąbMazowsze Władysława Broniewskiego do właściwych sformułowań. Odwagi!
To ja – dąb.
Źródło: Władysław Broniewski, Dąb. Możliwe odpowiedzi: 1. Dąb w znaczeniu symbolicznym., 2. Dąb jako dosłowne wspomnienie drzewa znanego z dzieciństwa. Starzeję się, jak płocki dąb
Źródło: Władysław Broniewski, Mazowsze. Możliwe odpowiedzi: 1. Dąb w znaczeniu symbolicznym., 2. Dąb jako dosłowne wspomnienie drzewa znanego z dzieciństwa.
1
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem ze Słownika symboli Władysława Kopalińskiego i uzupełnij poniższe zdanie, wybierając jego odpowiednie zakończenie spośród podanych propozycji.

Drzewo – natchnienie poetów

Drzewo – natchnienie poetów. „Wszak lipa Czarnolaska, na głos Jana czuła, tyle rymów natchnęła! Wszak ów dąb gaduła kozackiemu wieszczowi tyle cudów śpiewa!” (Pan Tadeusz 4, 39–41 A. Mickiewicza; mowa o Janie Kochanowskim i Sewerynie Goszczyńskim). „Jakiś związek być musi między poetami a (...) starymi polskimi drzewami” (Pamiętniki B. Winnickiego, Senatorska zgoda, Tradycja, 598–599 W. Pola). „Sztuka jest jako drzewo słodkim okryte owocem, pod którym stoją tłumy” (Sztuka jest jako drzewo… 1–2 Kazimierza Tetmajera).

5 Źródło: Drzewo – natchnienie poetów, [w:] Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2007, s. 70.
R1aE2CfD3xt39
Wiersz Dąb Władysława Broniewskiego: Możliwe odpowiedzi: 1. stanowi w polskiej liryce nowatorskie nawiązanie do symbolu drzewa., 2. wpisuje się w polską tradycję literacką., 3. jest pastiszem polskiej tradycji literackiej., 4. neguje polską tradycję literacką.
21
Ćwiczenie 6

Określ sytuację liryczną w wierszu Dąb.

RLaqOix95iLyG
Kto mówi? (Uzupełnij). Do kogo mówi? (Uzupełnij). Typ liryki: (Uzupełnij). Temat wypowiedzi: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Nazwij środki stylistyczne zastosowane w wierszu Dąb. Podaj przykłady oraz określ ich funkcję.

R1dRYOC5eLMgt
Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Środek stylistyczny (Uzupełnij). Przykład (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W jaki sposób w utworze Dąb język i środki stylistyczne wpływają na wymowę utworu? Sformułuj wniosek, odwołując się do odpowiednich przykładów.

R17dHO8q6wnZq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Postaw tezę interpretacyjną dotyczącą wiersza Dąb i zbierz argumenty, które ją popierają.

RXwkNnKr4hKJa
Teza interpretacyjna (Uzupełnij) Argumenty potwierdzające tezę (Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz interpretację wiersza Dąb Władysława Broniewskiego. Wykorzystaj swoją tezę interpretacyjną i argumenty z ćwiczenia 8. oraz konteksty biograficzny i historycznoliteracki. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.