Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Rzeczpospolita w ogniu wojen XVII w. Zniszczenia i załamanie gospodarcze
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia konflikty, w które zaangażowana była Rzeczpospolita w XVII w.;
przedstawia bilans strat poniesionych przez Rzeczpospolitą w XVII w. w wyniku wojen;
charakteryzuje dalekosiężne konsekwencje wojen, klęsk żywiołowych i epidemii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do trzech, a następnie utworzyli trzy-, czteroosobowe grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Wojny ze Szwecją. Potop;
grupa 2 – Zmarnowane szanse? Wojny z Rosją;
grupa 3 – Jedyna obroniona granica. Wojny z Turcją i Krajobraz po wojnach.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują na forum klasy przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie wykonali ćwiczenie 1. Następnie wybrana osoba przedstawia swoją propozycję odpowiedzi i ją uzasadnia.
W kolejnym kroku uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 2, pracując z mapami. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i dopowiada w razie konieczności ważne fakty.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się w parach z symulacją i wykonują polecenie 1: „Zaznacz pytania, na które można odpowiedzieć, analizując wyłącznie powyższy wykres i dane zawarte w tabeli”. Następnie wskazana para udziela odpowiedzi, uczniowie wspólnie z nauczycielem weryfikują jej poprawność.
W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 2: wskazują informacje, które należy znaleźć w innych źródłach i opracowaniach, aby odpowiedzieć na pozostałe pytania.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wrócili do wcześniejszych grup i w takich zespołach wykonali ćwiczenia 4 i 6: analizowali dane i formułowali wnioski. Na koniec wspólnie omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń; nauczyciel informuje uczniów, co wykonali dobrze, a na co powinni jeszcze zwrócić uwagę w przyszłości.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 3: przyporządkowują konsekwencje toczonych przez Rzeczpospolitą wojen w XVII w. do odpowiednich kategorii.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Rzeczpospolita w ogniu wojen XVII w. Zniszczenia i załamanie gospodarcze” oraz inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8: „Podaj trzy najważniejsze twoim zdaniem zmiany, których doświadczyła średniozamożna szlachta z Małopolski między rokiem 1650 a 1670. Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
M. Nagielski, Z dziejów stosunków Rzeczypospolitej Obojga Narodów ze Szwecją w XVII wieku, Warszawa 2007.
W. Konopczyński, Polska a Turcja 1683–1792, Warszawa 1936.
T. Korzon, Dzieje wojen i wojskowości w Polsce, t. 2, Epoka przedrozbiorowa, Poznań 1923.
S. Ochmann‑Staniszewska, Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006.
Z. Wójcik, Traktat andruszowski 1667 roku i jego geneza, Warszawa 1959.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Symulacja interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.