Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jaką rolę pełni pole magnetyczne Ziemi?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. analizuje strukturę Ziemskiego pola magnetycznego i podaje jego źródło,

  2. wyjaśnia, czym jest promieniowanie kosmiczne i w szczególności wiatr słoneczny,

  3. tłumaczy, na czym polega ochrona rola ziemskiego pola magnetycznego przed promieniowaniem kosmicznym,

  4. podaje mechanizm powstawania zorzy polarnej.

Strategie nauczania:

blended ‑ learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów o ziemskie pole magnetyczne – jaką ma strukturę i co jest jego prawdopodobnym źródłem. Zadaje pytanie, czy odczuwamy to pole; skąd wiemy, o jego istnieniu. Mówi o magnetycznej orientacji przestrzennej niektórych zwierząt.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel opowiada uczniom o promieniowaniu kosmicznym, a w szczególności o wietrze słonecznym – co to jest i skąd pochodzi. Następnie przypomina uczniom, jak porusza się naładowana cząstka w jednorodnym polu magnetycznym. Dobrze byłoby, aby w zakresie rozszerzonym uczniowie wcześniej spotkali się z e‑materiałem „Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym”. Nauczyciel mówi o działaniu niejednorodnego pola o kształcie „butelki magnetycznej” i pyta uczniów, czy ziemskie pole magnetyczne nie ma takiego charakteru. W tym momencie przydatne będzie zastosowanie obejrzanej wspólnie animacji.
Następnie nauczyciel opowiada uczniom o powstawaniu zorzy polarnej i warunkach jej najlepszej widoczności. Pokazuje zdjęcia i filmy z Internetu.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel powinien wraz z uczniami rozwiązać zadania: 1, 2, 3 (zakres rozszerzony), 4, i 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Można animację zadać uczniom do obejrzenia w domu i wrócić do niej na następnej lekcji sprawdzając poziom zrozumienia.