| |
| |
| Wpływ promieniowania na organizmy żywe |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 7) wskazuje wpływ promieniowania na materię oraz na organizmy żywe. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i jądrowej. Uczeń : 13) wskazuje wpływ promieniowania na materię oraz na organizmy żywe. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wie, jakie są podstawowe rodzaje promieniowania jonizującego;
zna wielkości fizyczne opisujące ilość emitowanego i pochłanianego promieniowania;
rozumie, jak i dlaczego promieniowanie wpływa na organizmy żywe;
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| |
| praca zespołowa, praca w grupach |
| dostęp do Internetu, rzutnik, grafika ilustrująca przemiany jądrowe, tabele ilustrujące aktywności promieniotwórcze, dawki promieniowania i skutki promieniowania, zestawy zadań |
| |
|
|
Nauczyciel zadaje pytanie: jakie znacie rodzaje promieniowania jądrowego ? Oczekiwana odpowiedź uczniów: promieniowanie jądrowe to przede wszystkim promieniowanie alfa (αalfa) – jądra helu , beta (βbeta) –strumień elektronów i gamma(γgamma) –promieniowanie elektromagnetyczne.
Nauczyciel zadaje pytanie: jakie są podstawowe właściwości tego promieniowania? Oczekiwana odpowiedź: duża energia cząstek i wynikająca z niej duża możliwość wpływu na cząsteczki ośrodka.
|
|
Uczniowie, którzy w ramach nieobowiązkowej pracy domowej przygotowali informacje, omawiają wielkości fizyczne i ich jednostki charakteryzujące promieniowanie: Uczniowie słuchają audiobooka. Uczniowie wspólnie z nauczycielem opisują skutki działania promieniowania jonizującego na organizmy żywe. Uczniowie analizują tabelę opisującą wpływ promieniowania na organizm człowieka w zależności od jednorazowo pochłoniętej dawki. Nauczyciel omawia wpływ małych dawek promieniowania, także zastosowanie w terapii niektórych chorób i szczególne przypadki dużego promieniowania tła na Ziemi. |
|
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 2, 4, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i innych lekcjach na temat przemian jądrowych. |