Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jakie czynniki kształtują aktywność obywatelską?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
2) wyjaśnia – z wykorzystaniem wyników badań społecznych – jak powstaje i jakie znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego ma kapitał społeczny i zaufanie; przedstawia, jak codzienne zachowania sprzyjają budowaniu kapitału społecznego lub go niszczą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie aktywności obywatelskiej;
przedstawia formy aktywności obywatelskiej;
analizuje czynniki kształtujące aktywność obywatelską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda śniegowej kuli;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję aktywności obywatelskiej – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję aktywności obywatelskiej, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Szczególną uwagę zwracają na pojęcie kapitału społecznego i sposób, w jaki jest budowany.
2. Uczniowie rozmawiają na temat roli kapitału społecznego w kształtowaniu aktywności obywatelskiej. Szczególną uwagę zwracają na zaufanie społeczne. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Uczniowie analizują mapy myśli i wykonują zamieszczone pod nimi ćwiczenia.
4. Dyskusja na temat czynników kształtujących aktywność obywatelską. W jej trakcie uczniowie zastanawiają się, które spośród wymienionych zarówno przez nich, jak i w mapach myśli, są najważniejsze. Ponadto zastanawiają się, w jaki sposób można zwiększyć zaangażowanie obywateli w życie publiczne. Na koniec jedna z osób podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach rozmawiają na temat własnej aktywności obywatelskiej.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Stypułkowski, Aktywność obywatelska – pojęcie, pomiar i jej wpływ na rozwój regionalny, „Zeszyty Naukowe” WSEI, seria: EKONOMIA, 5 (2/2012).
Monika Adamczyk, Wprowadzenie do teorii kapitału społecznego, Lublin 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie przygotowanych map myśli uczniowie mogą przygotować krótkie referaty.