Sprawdź się
Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenie.
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Jednym z zadań państwa jest stworzenie przestrzeni dla aktywności obywateli. | □ | □ |
Pełnienie funkcji w zarządzie stowarzyszenia jest przejawem aktywności obywatelskiej. | □ | □ |
Według Roberta Putmana, aktywność obywatelska jest kształtowana wyłącznie przez czynniki historyczne. | □ | □ |
Zaufanie do instytucji publicznych nie jest jednym z czynników kształtujących aktywność obywatelską. | □ | □ |
Zapoznaj się z wykresem, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Instytucje | Czy, ogólnie rzecz biorąc, ma Pan(i) zaufanie czy też nie ma Pan(i) zaufania do wymienionych instytucji? | ||||||
Zdecydowanie mam zaufanie | Raczej mam zaufanie | Zaufanie ogółem | Raczej nie mam zaufania | Zdecydowanie nie mam zaufania | Brak zaufania – ogółem | Trudno powiedzieć | |
w procentach | |||||||
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy | 43 | 42 | 85 | 6 | 4 | 10 | 5 |
Caritas | 31 | 52 | 83 | 8 | 3 | 11 | 6 |
PCK | 22 | 57 | 79 | 7 | 3 | 10 | 11 |
Wojsko | 23 | 56 | 79 | 8 | 2 | 10 | 11 |
Harcerstwo | 20 | 53 | 73 | 5 | 1 | 6 | 21 |
Kościół rzymskokatolicki | 24 | 46 | 70 | 17 | 7 | 24 | 6 |
Policja | 9 | 56 | 65 | 19 | 8 | 23 | 13 |
Władze lokalne miasta/gminy | 11 | 53 | 64 | 17 | 6 | 23 | 13 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | 13 | 50 | 63 | 9 | 3 | 12 | 25 |
IPN | 15 | 47 | 62 | 11 | 4 | 15 | 23 |
NATO | 14 | 48 | 62 | 13 | 4 | 17 | 21 |
ONZ | 13 | 44 | 57 | 13 | 4 | 17 | 26 |
Unia Europejska | 10 | 46 | 56 | 20 | 7 | 27 | 17 |
Urzędnicy administracji publicznej | 3 | 47 | 50 | 25 | 8 | 33 | 17 |
Sądy | 7 | 38 | 45 | 26 | 16 | 42 | 13 |
Telewizja | 4 | 34 | 38 | 36 | 14 | 50 | 12 |
Rząd | 8 | 30 | 38 | 30 | 20 | 50 | 12 |
Duże przedsiębiorstwa | 3 | 34 | 37 | 24 | 8 | 32 | 31 |
Trybunał Konstytucyjny | 7 | 30 | 37 | 23 | 13 | 36 | 27 |
Sejm i senat | 4 | 26 | 30 | 33 | 21 | 54 | 16 |
Gazety | 2 | 28 | 30 | 41 | 15 | 56 | 14 |
Kościoły innych wyznań | 4 | 25 | 29 | 30 | 13 | 43 | 28 |
Związki zawodowe | 2 | 24 | 26 | 26 | 13 | 39 | 35 |
Partie polityczne | 2 | 18 | 20 | 43 | 22 | 65 | 15 |
Źródło: CBOS, Zaufanie społeczne, Komunikat z badań nr 18/2016, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 29.04.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstami i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Rerum novarumPrawo wymaga, żeby ani jednostka, ani rodzina nie była pochłaniana przez państwo; jest rzeczą słuszną, by i jednostka, i rodzina miała swobodę działania, jak długo nie zagraża dobru powszechnemu lub nie wyrządza krzywdy bliźniemu.
Źródło II
Encyklika o odnowieniu ustroju społecznego „Quadragesimo anno”Jak nie wolno jednostkom wydzierać i na społeczeństwo przenosić tego, co mogą wykonać z własnej inicjatywy i własnymi siłami, podobnie niesprawiedliwością, szkodą społeczną i zakłóceniem porządku jest zabierać mniejszym i niższym społecznościom te zadania, które mogą spełnić, i przekazywać je społecznościom większym i wyższym. Wszelka bowiem działalność społeczna winna wspomagać człony społecznego organizmu, nigdy zaś ich nie niszczyć ani nie wchłaniać.
Źródło III
Encyklika o aktualnych problemach społecznych w stulecie „Rerum novarum”. Centesimus AnnusSpołeczność wyższego rzędu nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności niższego rzędu, pozbawiając ją kompetencji, lecz raczej powinna wspierać ją w razie konieczności i pomóc w koordynacji jej działań z działaniami innych grup społecznych, dla dobra wspólnego.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Aktywność obywatelska w Polsce – co możemy zrobić?Wśród konkretnych rozwiązań systemowych proponowanych w celu zwiększenia aktywności obywatelskiej respondenci wskazali na wagę szeroko rozumianej edukacji obywatelskiej i promowania aktywności obywatelskiej przez państwo. Przykładowe opinie postulowały „większy nacisk w systemie edukacji formalnej na promowanie postaw społecznikowskich i pracę zespołową” oraz „systemowe wspieranie i rozbudzanie postaw patriotycznych u młodych osób”, ponieważ „często nawet w partiach prawicowych ten temat jest uważany za nieważny albo nienowoczesny, nie na czasie”. Edukację należy prowadzić, wpajając dzieciom „od najmłodszych lat, że jeżeli same nie zadbają o los swój i swojego kraju, to nikt inny tego nie zrobi”. W kontekście edukacji w szkołach jeden z respondentów zwracał uwagę na niepraktyczne aspekty prowadzonej obecnie edukacji obywatelskiej, wskazując, iż „dzieci uczą się o systemie parlamentarnym, zamiast zrobić projekt, jak założyć stowarzyszenie”. Inny z respondentów podkreślał wagę „wzajemnej kompatybilności” na linii rodzice – szkoła w wychowaniu do życia w społeczeństwie i w państwie. Postulowano także promowanie „wiązania umiejętności społecznych z zawodowymi w jednym wymiarze oraz celów osobistych ze społecznymi”, zwłaszcza na terenach gorzej rozwiniętych ekonomicznie. Część respondentów za ważny element promocji aktywności obywatelskiej przez państwo uznała „czas antenowy w mediach publicznych dla przedstawicieli NGO, którzy mieliby dostęp do opinii publicznej” i „zapraszanie do programów społeczników prezentujących swoją działalność”. W ten sposób można „kreować wizerunek społeczników, promować aktywność obywatelską, a także zmienić ogniskowanie zainteresowania opinii publicznej ze sporów politycznych na dyskurs o rozwiązywaniu problemów ze wsparciem NGO”, jak również doprowadzić do „zmiany wizerunku działaczy społecznych”. Wpisywałoby się to, zdaniem ankietowanych, w walkę z sygnalizowanym już wcześniej „wizerunkiem społecznika‑nieudacznika”. Pomogłoby też „wyrugować przeświadczenie, że wolontariat to praca, za która nie dostaje się wynagrodzenia”, i traktowanie zaangażowania wolontariackiego jako „naiwności”, na co ma wpływ również „nagminne wykorzystywanie młodych ludzi przez system bezpłatnych tzw. praktyk”.