Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Prawda według naturalistów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
5. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
IV. Samokształcenie.
2. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • tworzy mapę skojarzeń związaną z naturalizmem;

  • wyjaśnia, w jaki sposób współczesna sztuka może nawiązywać do założeń naturalizmu;

  • wymienia główne cechy prozy naturalistycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się w domu, z czym kojarzy im się słowo naturalizm. Uczniowie mogą sięgnąć do słownika, aby zapoznać się z tym słowem, istotne jednak, aby szerzej przeanalizowali tę kwestię, czyli odnieśli się również do literatury i sztuki.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie tworzą na tablicy mapę skojarzeń związaną z pojęciem naturalizmu. Następnie indywidualnie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj” i uzupełniają mapę o nowe elementy, których na mapie jeszcze nie było.

  2. Nauczyciel jako ciekawostkę przytacza fragment artykułu naukowego Janiny Kulczyckiej‑Saloni „Naturalizm jako zjawisko ponadnarodowe” (artykuł dostępny w internecie).
    Polemiki z naturalistami i o naturalistach toczono w formie wyjątkowo brutalnej: np. Camille’a Lemonniera nazywano Belgiem małpującym Zolę, pierwszą naturalistyczną powieść flamandzką (Le droit du plus fortCyriela Buyssego, 1893) określono jako „świńską literaturę”, a pisarza flamandzkiego F. Netschera jako przeżuwacza prymek Zoli garbatego syna Lemonniera, odzianego w podarte kalesony Flauberta. W Anglii Emily Crawford widzi w dziełach Zoli „źródło ropiejącej zarazy”, „upodobanie do wulgarności i lubieżności”, a o jego naśladowcach pisze, że „jak psy karmią się odpadkami padliny”. Prus zaś zauważa, że naturalizm protestując przeciwko idealizowaniu rzeczywistości przez romantyków „tak się rozmachał, że jedną nogą wpadł do chlewa”, a gdzie indziej dodaje, że nie zazdrości naturalistom ich „sławy Kolumbów rynsztoka”.

  3. Uczniowie dyskutują na temat tego, czy założenia naturalizmu to droga do zaciekawienia czytelnika.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenia 1 i 2. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.

  2. Nauczyciel głośno odtwarza materiał z sekcji „Audiobook”. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1, natomiast nad poleceniem 2 pracują indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Mapa myśli”: Zapoznaj się z podanym fragmentem powieści Germinal Émile'a Zoli i na podstawie mapy myśli wypisz elementy charakterystyczne dla naturalizmu.

  2. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat naturalizmu i naturalistów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, w jaki sposób współczesna sztuka może nawiązywać do założeń naturalizmu. W swojej odpowiedzi odwołaj się do „Piramidy zwierząt” - rzeźby Katarzyny Kozyry, która została wykonana z wypchanych ciał wybranych przez autorkę zwierząt.

Materiały pomocnicze:

  • Gustaw Piotrowski, Zola i naturalizm, Lwów 1900.

  • Jan Zygmunt Jakubowski, Sprawa naturalizmu, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 42/1, 300‑304, 1951.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.