Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ klimatu na występowanie wód powierzchniowych na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
4) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa prawidłowości występowania wód powierzchniowych w poszczególnych strefach klimatycznych;
wyjaśnia wpływ elementów klimatu na zasilanie wód powierzchniowych w poszczególnych strefach klimatycznych;
udowodnia zależności pomiędzy wysokością opadów i parowania a zasilaniem i wielkością przepływu wody w rzekach i poziomem wód w jeziorach.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapa stref klimatycznych świata, klimatogramy, wykresy przepływów rzek z różnych regionów świata, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Dane dotyczące rzek świata: grdc.sr.unh.edu (dostęp 28.09.2021).
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Górniak A., Kajak Z., Hydrobiologia, limnologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Przypomnienie informacji dotyczących stref klimatycznych i charakterystycznych dla nich cech klimatu oraz procesów obiegu wody – rozmowa, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest analiza informacji zawartych w części „Przeczytaj” e‑materiału oraz interpretacja danych dotyczących konkretnych rzek, wspomagana pracą z atlasem; każda grupa analizuje dane dla jednej rzeki.
Rozdanie grupom uczniów danych (wykresów) prezentujących: średni miesięczny przepływ w wybranej rzeki, długość rzeki, powierzchnię dorzecza itp., klimatogramów prezentujących średnią miesięczną wysokość opadów i temperaturę powietrza danej strefy klimatycznej (alternatywnie uczeń interpretuje klimatogramy z atlasu).
Kilkunastominutowa dyskusja w grupach, podczas której uczniowie analizują gęstość sieci rzecznej i występowanie jezior w różnych regionach świata oraz określają związki przyczynowo‑skutkowe między cechami klimatu a występowaniem rzek i jezior oraz przepływem wody w rzekach.
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń, wniosków – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów.
Podsumowanie mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości występowania różnych typów rzek w poszczególnych strefach klimatycznych i związków ich cech z elementami klimatu.
Prezentacja filmu edukacyjnego w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: Jak globalne zmiany klimatu mogą wpłynąć na rozmieszczenie różnych typów rzek?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarty w e‑materiale film edukacyjny może być wykorzystany do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Nauczyciel może także prosić uczniów o zapoznanie się z tekstem e‑materiału i filmem edukacyjnym przed lekcją w celu opanowania podstawowej wiedzy umożliwiającej wykonanie podczas lekcji określonych zadań. Podczas fazy realizacyjnej uczniowie w grupach/parach szczegółowo analizują konkretne przypadki – rzeki płynące w określonej strefie klimatycznej, dyskutują nad nimi, a następnie przedstawiają na forum klasy uzgodnioną wersję.
Film edukacyjny, w części lub całości, może być wykorzystany podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień hydrologicznych, np. cyklu hydrologicznego, bilansu wodnego, rozmieszczenia wód powierzchniowych na Ziemi, ustrojów rzecznych itp. (zakres podstawowy: IV. 1, IV. 4; zakres rozszerzony: IV. 4). Znajdzie zastosowanie także podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery.