Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole przekroju prostopadłościanu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, jaką figurą jest przekrój prostopadłościanu daną płaszczyzną;
oblicza pole przekroju prostopadłościanu daną płaszczyzną;
wykorzystuje wiedzę z trygonometrii i planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z apletami oraz przykładami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Pole przekroju prostopadłościanu”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o narysowanie na tablicy przekrojów prostopadłościanu (trójkąta, prostokąta, trapezu, równoległoboku) oraz podanie wzorów na pola zaznaczonych przekrojów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1 – 3 z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie dyskutują i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.
Uczniowie, podzieleni na czteroosobowe grupy, rozwiązują ćwiczenie 4 sekcji „Sprawdź się”, a następnie całą klasą dyskutują nad poprawnością udzielonych odpowiedzi.
Uczniowie pozostają w czteroosobowych grupach i rozwiązują przez ok. 15 minut ćwiczenia 5 – 8. Nauczyciel nadzoruje pracę grup i zaznacza, że celem pracy jest to, aby każdy uczeń w grupie potrafił rozwiązać każde z ćwiczeń 5 – 8 przy tablicy. Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie rozwiązania zadania na tablicy. Można na tej podstawie ocenić pracę całej grupy.
Uczniowie indywidualnie analizują aplet oraz rozwiązują polecenia 2 – 3 znajdujące się pod nim. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia zwracając uwagę na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Analiza apletu oraz wykonanie poleceń z nim związanych może zostać użyta jako zadanie domowe.