Dla nauczyciela
Autor: Jacek Dymel
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji cosinus
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykres funkcji oraz opisuje jej własności;
analizuje i wykorzystuje wykres funkcji do rozwiązywania zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
wykład;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Wykres i własności funkcji cosinus”, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Aplet”, czyta treść polecenia nr 1 - „Czy funkcja jest okresowa, gdzie ? Jaki jest jej okres zasadniczy? Obejrzyj poniższą symulację interaktywną i spróbuj postawić hipotezę dla liczb ”. Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem.
Uczniowie wykonują wspólnie na forum klasy ćwiczenia nr 1‑2.
Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 3‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum.
Ćwiczenia numer 6, 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie omawia je nauczyciel.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały dokończone na zajęciach.
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Aplet” można potraktować jako zadania domowe dotyczące analizy problemu w temacie „Wykres i własności funkcji cosinus”.