Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Bilans Wiosny Ludów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) charakteryzuje przebieg Wiosny Ludów w Europie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podsumowuje przyczyny wybuchu powstań w czasie Wiosny Ludów.

  • omawia najważniejsze wydarzenia Wiosny Ludów w Europie.

  • charakteryzuje skutki Wiosny Ludów w poszczególnych krajach Europy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bilans Wiosny Ludów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.

Faza realizacyjna:

  1. W zależności od stopnia przygotowania uczniów nauczyciel może albo poprosić wybraną osobę o przedstawienie genezy Wiosny Ludów i najważniejszych wydarzeń, albo sam omówić krótko te zagadnienia. Wskazany uczeń może podczas tej części lekcji zapisywać najważniejsze informacje na tablicy, tworząc mapę myśli związaną z zagadnieniem Wiosny Ludów.

  2. Nauczyciel zapowiada, że uczniowie obejrzą film podsumowujący wydarzenia Wiosny Ludów. Prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia nr 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”: „Wymień najważniejsze polityczne i społeczne skutki Wiosny Ludów. Który z nich jest twoim zdaniem najważniejszy? Uzasadnij odpowiedź”. Dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie w grupach przygotowują odpowiedź na polecenie. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej grupy prezentują swoje propozycje odpowiedzi wraz z uzasadnieniem, mogą dyskutować między sobą. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3.

  3. Praca z pierwszym multimedium („Gra interaktywna”). Nauczyciel dzieli uczniów na dwie, trzy, cztery lub więcej grup i zapowiada, że zagrają w grę interaktywną sprawdzającą ich wiedzę. Będzie to quiz na wzór Milionerów, ale z ograniczeniem czasu na udzielenie odpowiedzi. Prosi, aby grupy wyłoniły liderów, którzy będą odpowiadali na pytania. Pozostałe osoby odgrywają rolę publiczności, która może udzielać podpowiedzi. Zwycięża ta grupa, która najszybciej odpowie poprawnie na wszystkie pytania.

  4. Uczniowie grają w grę interaktywną. Grupy rywalizują ze sobą i ta, która najszybciej rozwiąże quiz, jest nagradzana, np. oceną za aktywność.

  5. Podsumowując quiz, nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów i pyta: Które z pytań sprawiło wam największą trudność?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat tego, czego uczniowie się dowiedzieli.

  2. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów o samoocenę dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789–1870, Warszawa 2001.

J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2008.

J. Falkowski, Wspomnienia z roku 1848 i 1849. Część 1, Warszawa 1908.

Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Gra interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.