Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Konserwatyzm a liberalizm – porównanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:

6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje najważniejsze założenia ideologii liberalnej i konserwatywnej w obszarze najistotniejszych wartości, poglądów na naturę człowieka oraz w odniesieniu do funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki;

  • porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej;

  • analizuje zakres realizacji idei konserwatywnych i liberalnych przez partie obecne na polskiej scenie politycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:

    – gr. I – Wartości – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
    – gr. II – Natura człowieka – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
    – gr. III – Społeczeństwo – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
    – gr. IV – Gospodarka – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?

Faza wstępna:

  1. Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.

  2. Przedstawienie tematu „Konserwatyzm a liberalizm – porównanie” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Praca z filmem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi do ćwiczeń 1–4. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  3. Dyskusja na temat: „Czy istnieje liberalny konserwatysta lub konserwatywny liberał?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

  4. Uczniowie dyskutują o tym, czy na polskiej scenie politycznej można dostrzec przejawy współpracy liberałów i konserwatystów. A w jakich dziedzinach przedstawiciele tych opcji zupełnie się nie zgadzają? Wskazują konkretne przykłady.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

  2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • CBOS, Społeczna percepcja konserwatyzmu i liberalizmu, Komunikat z badań nr BS/121/2007, cbos.pl.

  • Kazimierz Wóycicki, Konserwatyzm i liberalizm bez dialogu, 24.01.2018 r., rp.pl.

  • Czesław Sikorski, Czy Polska może być krajem liberalnym?, 13.01.2020 r.,  liberte.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.