Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Konserwatyzm a liberalizm – porównanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze założenia ideologii liberalnej i konserwatywnej w obszarze najistotniejszych wartości, poglądów na naturę człowieka oraz w odniesieniu do funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki;
porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej;
analizuje zakres realizacji idei konserwatywnych i liberalnych przez partie obecne na polskiej scenie politycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. I – Wartości – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
– gr. II – Natura człowieka – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
– gr. III – Społeczeństwo – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
– gr. IV – Gospodarka – co różni, a co łączy konserwatystów i liberałów?
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Konserwatyzm a liberalizm – porównanie” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Praca z filmem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi do ćwiczeń 1–4. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Dyskusja na temat: „Czy istnieje liberalny konserwatysta lub konserwatywny liberał?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Uczniowie dyskutują o tym, czy na polskiej scenie politycznej można dostrzec przejawy współpracy liberałów i konserwatystów. A w jakich dziedzinach przedstawiciele tych opcji zupełnie się nie zgadzają? Wskazują konkretne przykłady.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Społeczna percepcja konserwatyzmu i liberalizmu, Komunikat z badań nr BS/121/2007, cbos.pl.
Kazimierz Wóycicki, Konserwatyzm i liberalizm bez dialogu, 24.01.2018 r., rp.pl.
Czesław Sikorski, Czy Polska może być krajem liberalnym?, 13.01.2020 r., liberte.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.