Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Nierówność Cauchy’ego między średnią arytmetyczną i geometryczną

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn;

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formuuje twierdzenia o nierówności między średnią arytmetyczną i geometryczną oraz częściowy dowód tego twierdzenia (w prostszych przypadkach),

  • analizuje przykłady zastosowań nierówności w dowodach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • praca z tekstem przewodnim

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w lekcji;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel prezentuje temat: „Nierówność Cauchy’ego między średnią arytmetyczną i geometryczną „ oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  • Uczniowie przypominają pojęcia średniej arytmetycznej i geometrycznej.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami 1‑4 i analizują przedstawione w nich dowody. Jednocześnie notują pytania do poszczególnych przykładów, które przedstawiają na forum klasy. Chętni uczniowie odpowiadają na pytania, nauczyciel uzupełnia odpowiedzi.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują przykłady 5‑6 nie zaglądając do rozwiązań przedstawionych na lekcji.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie rozwiązują polecenia z nią związane.

  • W kolejnym kroku uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się …”.

Praca domowa:

  • Każdy z uczniów przygotowuje nowe zadanie inspirując się tymi zwaratymi w materiałach. Najlepsze zadania zostają rozwiązane wspólnie na początku kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać prezentację multimedialną jako pracę domową.

  • „Prezentacje multimedialną” można wykorzystać w realizacji lekcji „Średnia geometryczna”.