Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówność Cauchy’ego między średnią arytmetyczną i geometryczną
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy. Uczeń:
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formuuje twierdzenia o nierówności między średnią arytmetyczną i geometryczną oraz częściowy dowód tego twierdzenia (w prostszych przypadkach),
analizuje przykłady zastosowań nierówności w dowodach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z tekstem przewodnim
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w lekcji;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje temat: „Nierówność Cauchy’ego między średnią arytmetyczną i geometryczną „ oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają pojęcia średniej arytmetycznej i geometrycznej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami 1‑4 i analizują przedstawione w nich dowody. Jednocześnie notują pytania do poszczególnych przykładów, które przedstawiają na forum klasy. Chętni uczniowie odpowiadają na pytania, nauczyciel uzupełnia odpowiedzi.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują przykłady 5‑6 nie zaglądając do rozwiązań przedstawionych na lekcji.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie rozwiązują polecenia z nią związane.
W kolejnym kroku uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się …”.
Praca domowa:
Każdy z uczniów przygotowuje nowe zadanie inspirując się tymi zwaratymi w materiałach. Najlepsze zadania zostają rozwiązane wspólnie na początku kolejnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Średnia geometrycznaŚrednia geometryczna
ŚrednieŚrednie
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać prezentację multimedialną jako pracę domową.
„Prezentacje multimedialną” można wykorzystać w realizacji lekcji „Średnia geometryczna”.