Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Hydroksosole
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
1) na podstawie wzoru sumarycznego, opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów, soli (w tym wodoro- i hydroksosoli, hydratów).
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
1) na podstawie wzoru sumarycznego, opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów, soli (w tym wodoro- i hydroksosoli, hydratów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są hydroksosole;
porównuje pod względem budowy i właściwości hydroksosole i wodorosole;
stosuje zasady tworzenia nazw hydroksosoli.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika;
eksperyment chemiczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy słyszeliście kiedykolwiek o takich minerałach, jak brazylianit oraz atakamit? Wiecie, co je łączy poza kolorem pięknej głębokiej zieleni? Jaki mają związek z chemią?
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji: „Hydroksosole”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia ,,hydroksosoli''.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na znak umówionego dźwięku szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
Praca z medium – przeprowadzenie doświadczeń wg schematów dołączonych do grafiki interaktywnej. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy tak, aby każda z nich przeprowadziła inne doświadczenie. Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom szkło, sprzęt laboratoryjny i potrzebne odczynniki oraz przypomina o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania eksperymentu. Uczniowie obserwują zmiany podczas przebiegu eksperymentu, zapisują je w dzienniczku elektronicznym oraz zapisują równania reakcji chemicznych i podają nazwy produktów przeprowadzonych reakcji.
Po zakończeniu eksperymentów chętni liderzy grup na forum klasy omawiają efekty pracy grupy. W przypadku błędów trwa dyskusja, nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i na koniec podsumowuje pracę uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: jak powstają hydroksosole? Jaką mają budowę? W jaki sposób tworzy się nazwy systematyczne hydroksosoli? Które wodorotlenki mogą utworzyć hydroksosole?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania zawarte w zestawie ćwiczeń – nierozwiązane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): jak powstają hydroksosole? Jaką mają budowę? W jaki sposób tworzy się nazwy systematyczne hydroksosoli? Które wodorotlenki mogą utworzyć hydroksosole?
Karta charakterystyk substancji chemicznych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
„Grafikę interaktywną” uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć.